Vanbinnen: snijwerk

woensdag 12 maart 2014
Alle boeken zijn gemaakt, oef. Voor de kleine boekjes gebruikte ik braafjes de binding zoals hij is, zonder fantasie'tjes. Maar vanbinnen liet ik me wat gaan - aangezien ik graag babbel, krijgen jullie er gratis ende voor-den-niet het verhaal erachter ook bij:

172-01


Ik sta op met een plan in mijn hoofd. Zo ben ik. Net zoals ik vorig jaar plots wakker werd met het plan te leren naaien, stond ik zes jaar geleden op met het plan te leren kalligraferen. Geen idee hoe ik er moest aan beginnen of wat ik er voor nodig had. Gelukkig woon ik niet zo heel erg ver van een plek waar veel getalenteerde kaligrafen wonen, die mij met een ruime portie geduld de beginselen bijbrachten. En zoals dat dan gaat ten Khadetjeshuize... als ik ergens voor ga, dan ga ik er ook voor. Ik volgde ontelbare uren les, en pakte alle mogelijkheden met beide handen aan - ik had op dat moment dan ook geen klein Khadetjes rond lopen. In mijn mailbox belandde een uitnodiging voor een workshop met Carl Rohrs. Nog nooit van gehoord op dat moment. Maar het zag er boeiend uit, dus ik schreef me in.

172-03 172-04

Het bleek een ongelooflijk lieve mens te zijn die prachtige letters maakt en op een plezante manier omging met mijn beginnersniveau. Ik buig diep voor zijn kunnen met penseel en hoop ooit maar een fractie daarvan onder de knie te krijgen - toen ik hoorde dat hij begon met kalligraferen in mijn geboortejaar viel er wel wat stress van me af, ik heb nog wat tijd dus ;). Telkens hij naar België kwam, probeerde ik erbij te zijn en vier jaar geleden volgde ik een cut-paper workshop. Carl vertrekt van zijn letterwerk, voorziet dat van plezante structeren die hij met een snijmes te lijf gaat. Met de hand, uiteraard.

172-05 172-06 172-07

Ik hou van papier snijden, maar je stopt er véél tijd in, en het resultaat beland meestal op een hoopje ergens in de kast - in het beste geval, de prullenbak is ook vaak bij de gelukkige ontvangers. Deze keer combineerde ik het met een boekje binden. De ontwerpjes werden op papier gemaakt met bestaande fonts, en vervolgens uitgesneden. De 'eenvoudige' dingen met de hand, de complexere ontwerpen met de plotter.

172-08 172-09

De gemaakte voorbeelden deden reeds dienst... Ondertussen duiken hier en daar foto's op van gemaakte exemplaren én variaties op de binding. Ah, hoe content kan een mens zijn ;).

15 opmerkingen:

  1. noem jij dat van jezelf 'beginnersniveau'? :o
    De wereld mag blij zijn dat ik zelfs van mijn dochter haar prikblok afblijf hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol... nu noem ik me geen beginner meer, maar zes jaar geleden was dat toch écht waar hoor!

      Verwijderen
  2. schitterend, ik vind het stuk voor stuk prachtig. Wat een geduldig werk...maar o zo schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...en IK buig voor U !!! Zoveel talent en kunnen in1 mens....dat kan alleen maar bij SArah! Zo plezant om hier op jouw blog te komen piepen....altijd veel moois om van te genieten!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Engelengeduld, twee rechterhanden, een gigantische dosis talent en een groot hart. Sarah, je bent een eentje uit de duizend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amaai wat een artiest zijde gij! Zo fantastisch kunstig schoon!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt eerlijk, kalligrafie, tot voor kort me volledig onbekend. Maar nu ik regelmatig die knappe dingen van u zie verschijnen, begin ik zwaar fan te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Diep respect voor zoveel prachtig handwerk !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ongelooflijk mooi.... Dankjewel dat ik hier mag meegenieten!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.