Een lesje traagheid

woensdag 9 juli 2014
229
Vilt, restje stof & flockfolie met een speldje achteraan

Mijn oudste Khadetje is vijf. Hij houdt van alles en van niets. Een echte hamster is hij, dat kind - en ik die me afvraagt waar hij dat vandaan haalt ;) - verzamelt werkelijk alles in honderden potjes die hij met volle overgave bewaakt. Pluisjes wol, knopen, takjes, mooie stenen, ...

DSCF2045

Hij kan met het grootste gemak het bloed van onder mijn nagels halen om me daarna met volle overtuiging een hele dikke knuffel te geven en zeggen dat ik de "allerliefste mama" ben.
Het leven is niet makkelijk voor mijn kleine piekeraar, hij is een kind van extremen. Ongelooflijk is het hoe hij de wereld bekijkt en dat alles tot zich laat doordringen. En soms een hele tijd later een onderwerp weer oprakelt, als hij het 'doordacht' heeft. Bij momenten zo tegentjok als de pest, maar altijd gevoelig en heel alert op alle vormen van onrecht.

DSCF2083

Grappig is hij, mijn schriftje met uitspraken vult gestaag. Hij blijft hardnekkig 'tweewieleren' en sinds de wereld op twee wielen ontdekt wordt, zijn voetgangers plots verandert in voetstappers. Een mens moet het verschil maken, nietwaar?

212-02

Het kind is niet op te jagen. Niet. Handig in volle ochtendspits of wanneer je voor de schoolbel op school wil zijn. Maar hij geniet van iedere trap op de pedalen, van de nieuwe plantjes op het veld, de wind in de haren en de zon op de snoet. Oja, zijn traagheid van leven is ongetwijfeld te preferen boven mijn jachtig gedoe... gelukkige verjaardag kleine vent!

27 opmerkingen:

  1. Hieperdefliep hoera voor de kleine, grote man!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een mooie schets van zijn persoonlijkheid
    en inderdaad: "niet op te jagen": wie heeft er dan gelijk: hij of wij? kunnen we nog wat van leren met z'n allen
    gelukkige verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een hele dikke proficiat aan dat kleine al groot wordend ventje, en ook natuurlijk een proficiat aan de "gejaagdere" mama ;)
    groetjes
    Miss Mustache

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoera voor de kersverse vijfjarige. ;-)
    We zouden misschien beter met zijn allen je zoontje achterna doen en minder jachtig leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hieperdepiep! Fijne verjaardag aan die prachtzoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zalig! Net alsof je over mijn zoontje schrijft! Ze hebben zelfs hetzelfde robothemdje!
    Gelukkige verjaardag aan jou prachtventje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkige verjaardag! Heel mooi je beschrijving van je zoon en heel herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lang mag hij zo leven, gefeliciteerd! Wat herkenbaar maar o zoooo heerlijk dat kinderen dat kunnen. Kon ik dat nog maar, ik ben jaloers, Ik wens hem dan ook nog veel jaren zo toe, die puurheid van kinderen is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen ik begon te lezen herkende ik heel erg men jongste zoon (bijna 17) alleen het laatste stukje, over traagheid, dat niet maar daar hebben we dan ons Inge weer voor :-) Happy Birtday kleine man. Raar ook, dat je andere mensen kan zien als kinderen of volwassenen maar je eigen kinderen gaan gewoon over van het één in het ander alsof ze altijd al geweest zijn wie ze nu zijn en dat is eigelijk wel zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Proficiat aan je jarige zoon!Die foto aan de strandhuisjes vind ik heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hiep hiep hoera voor jouw kleine grote jongen !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoera! En hier ook een 5-jarige die niet; nooit, jamails op te jagen is. Er liep misschien iets fout in dat productiejaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. een late hiep hiep hoera maal 5 voor jouw kleine man :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. en zo zal iedere leeftijd/spruit zijn kenmerken hebben,
    een gelukkige verjaardag aan meneertje
    en een mooie broche
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog een dikke hip hip hoera voor jouw oudste Khadetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkige verjaardag voor de grote broer! Mooi schrijf je over hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dikke proficiat voor je kleine spruit! Heel herkenbaar, die traagheid van leven.. Hier van hetzelfde! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijk kind, kunnen we nog van leren, hopelijk mag hij deze wijsheid nog lang bewaren!
    Hiep hiep hoera voor je Khadetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Superomschrijving van je manneke, nog van harte gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie ode aan je oudste ! Gefeliciteerd, toffe knul !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Schoon manneke! Schoon geschreven!
    Ik vroeg me af als ik dat zo lees, hoe mijn kleine Josh zal zijn als hij vier wordt...

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.