Momentopname

maandag 28 juli 2014
Bij momenten kan ik best ordelijk zijn. Terwijl ik dit zwart op wit tik, weet ik zeker dat beide wenkbrauwen van mijn moeder omhoog gaan. Vandaar "kan" en "bij momenten". Laat het er ons op houden dat ik mijn slagvelden kies en niet alles op hetzelfde niveau van ordelijkheid zit.

234-01

Geen bericht van onschatbare waarde dus - alsof dat ooit zo is - of de ontdekking van iets groots, gewoon een blik in mijn patronenrommel. Want soms, mijn lieve moeder, kan ik het écht wel ;)
Net zoals het bestrijden van andere rommel, helpt het mij om dingen onmiddellijk te doen. Als ik iets laat stapelen, dan zie ik daar veel meer tegenop en blijft het nogal dikwijls gewoon op de stapel liggen.

234-02

Om alles overzichtelijk te houden, combineer ik een aantal dingen en begin onmiddellijk bij het uittekenen van mijn patroon. Ik vermeld op ieder stukje, hoe groot of klein ook, wat het is, welk patroon en welke maat. Dat doe ik in onnozele stiftjes waar ik een heleboel kleurtjes van heb - dan vind ik zelfs zonder te lezen makkelijk terug wat bij wat hoort, gewoon al door de kleur - ik ben nogal visueel, dus dat helpt mij.

234-03

Na gebruik belanden alle onderdelen in een A4 enveloppe - voor mij een handig formaat, dan hoef je het patroon geen zeventig keer op te plooien - en attaqueer ik die. Om mijn verslaving washi tape enigszins te verantwoorden, krijgt iedere enveloppe een kleurtje mee. Uiteraard niet zomaar willekeurig, maar elke 'soort' kleding krijgt zijn eigen versiering . De sleutel om dat te ontcijferen is te vinden op de doos waar de patronen in zitten (felroze = meisjesjurken, ruitjes = jongensbroeken, stiksels = meisjesjassen, ...). Als ik een patroon wil hergebruiken, hoef ik enkel de juiste tape te zoeken en daarbinnen de enveloppe vinden. Als ik in mijn 'goeien' ben, schrijf ik in alcoholstift op de zijkant onmiddellijk wat het patroon is (= nog sneller terugvinden ;)), maar zoals je ziet doe ik dat niet altijd.

234-04

Stiekem zou ik graag goed kunnen tekenen, dus grijp ik iedere (water)kans aan om te oefenen. Op de enveloppe komt een mini schets van wat erin zit - je kunt evengoed net zoals zij een foto van het patroon erop kleven -, zo moeten mijn hersencellen nog minder nadenken. Je ziet wat erin zit. Voor ik met mijn boekje (even doorscrollen) begon, kwam er telkens een stukje van de stof op de enveloppe - visueel, remember - en schreef ik erbij hoeveel stof ik nodig had.

234-05

Sommige basispatronen worden hier vaak opnieuw gebruikt - zij het met hier en daar een ander accent -, dus die belanden allemaal in dezelfde enveloppe in een apart mapje/insteekhoesje, zodat ik het benodigde patroontje snel terug vind. Voorlopig hou ik alle patronen bij -ook degene die te klein zijn-, mijn doos voor de kledingstukken is nog verre van vol. Misschien dat ik over een jaar of vijf wel van gedacht verander, maar dat zie ik dan wel!

234-06

Vorige winter kreeg ik van iemand een notaboekje cadeau. Een hamsterende boekenwurm die graag lijstjes maakt, die kun je daar écht content mee maken. Het was even denken wat erin zou komen, maar ondertussen ben ik stilaan aan het uitkijken naar een tweede exemplaar.

234-07

Per naaisel reserveer ik een plekje in het boek, en eigenlijk vervangt het mijn eerste 'enveloppes' (die krijgen nu enkel nog een washi tape, de naam van het patroon en soms een tekening mee). Wat  anders is, is dat ik mijn aanpassingen aan het patroon opschrijf én hoe het past - handig als ik het nog eens opnieuw wil maken. De andere zijde van de dubbele pagina zullen jullie misschien herkennen, die komen hier te staan.
234-08

Nodig is dat allemaal niet, maar ik geniet ervan om in mijn boekje te bladeren en te zien wat ik gemaakt heb. Het kan overkomen als een gigantisch werk, maar dat is het niet. Misschien wel wat neurotisch, maar dat is de aard van het beestje ;). Het werkt voor mij, dus ik doe rustig verder op deze manier.

En dan... zij stak de boel in gang, ik nam het stokje over, wie volgt? Want ik ben echt wel nieuwsgierig hoe anderen dat doen, orde in chaos houden of niet. Of de ultieme tip om uw huishouden te organiseren, daar zeg ik ook geen nee tegen ;)

36 opmerkingen:

  1. Leuk gedaan! Vooral dat boekje vind ik top! Alvrees ik dat dat in mijn geval in het begin heel enthousiast zal worden bijgehouden om daarna te verwateren en ergens in een hoekje te belanden. Maar ik hou van het concept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zelf ook fan van het boekje ;)
      Het helpt enorm als je het onmiddellijk doet - of toch niet te lang uitstelt - anders is het inderdaad 'tjooling'.

      Verwijderen
  2. Schoon, ik doe het ook in enveloppen, met een tekening en de naam van het jurkje. In plaats van tape kleur ik bolletjes bovenaan de envelop. Roos is voor Julie, Rood voor Hanne, Blauw voor mij, Groen voor tassen, ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt ook handig - blij dat ik niet de enige ben die tekent ;)
      En juist, de tassen ben ik vergeten. Die patronen (op 1 hoop met niet-kledingsstukken) vliegen in een aparte doos in gekleurde insteekmapjes. Zei ik al dat ik van kleur hou?

      Verwijderen
  3. Dit vind ik heel ordelijk! Leuk systeem met de washi tape. Ik sorteer mijn patronen op dit moment nog in ringmappen. Ieder patroon in zo'n doorzichtig hoesje en tussen bladen met categorieën (baby, rokjes, tassen,...). Op dit moment ben ik nog tevreden met mijn systeem maar ik denk dat zo'n archiefkast met lades voor hangmappen ook wel een goed idee is!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, dat notitieboekje is een prachtig overzicht en je tekeningen zijn echt knap! Bij mij zitten al mijn patronen in plastic mapjes met een post-it volgens een bepaalde kleurcode, weinig origineel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super mooi gedaan.
    Ooit toen ik begon met naaien stak ik alles in insteekhoesjes in een dikke kaft.
    Ook overzichtelijk ,maar belangen niet zo mooi als jouw versie...Paar maanden terug maakte ik rond een oude LP kaft een nieuw hoesje en daar zitten nu mijn patroontjes voor zakjes,tasjes,...in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. How man, groot respect voor zo'n neurotisch kantje! Ik neem alvast een aantal tips met graagte over, want mijn patronendoos, daar wil je niet in verdwalen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat boekje is de max! (En grappig hoe je je eigen maat hebt gecensureerd :-)) Ik heb ook zo'n boekje, maar met knipsels. De analoge versie van Pinterest eigenlijk, ook wel bij gebrek aan tekentalent :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie jullie graag, maar mijn maat delen, dat is erover ;)

      Verwijderen
  8. Wat een orde! Daar kan ik alleen maar jaloers op zijn! Op al mijn patronen zet ik wel meteen welk patroon het is, maar daarna vliegen ze allemaal samen op een hoop. Als ik alle patroondelen samen wil zoeken, is het dus een heel werk. Bovendien zit ik me dan weer af te vragen of dat patroon goed was, of ik er nog iets aan gewijzigd had. Dus mijn goede voornemen: een pak A4 enveloppes kopen en een boekje! Maar of ik ze ook werkelijk zal gebruiken, da's een andere vraag... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad heel ordelijk! Patroondelen bewaar ik ook in grote enveloppen, maar als ik die van jou zie, mogen ze nog wel wat 'gepimpt' worden. Dat boekje is fantastisch, daar wil ik ineens ook zelf aan beginnen! Gebruik je dat ook om te plannen wat je wil maken (met dan keuze voor stofje en zo) of zet je er enkel de zaken in die je ook effectief maakte?
    En als je een even ordelijke manier gevonden hebt om je stoffen te bewaren: laat maar horen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms gebruik ik het om te plannen, maar vaak zit dat deel louter en alleen in mijn hoofd... wat ik plan, maak ik ook. Er staat wel meer in het boekje dan wat hier verschijnt :)
      Over mijn stoffenkast denk ik nog even na, ik ben er precies nog niet klaar voor om die verslaving met jullie te delen. Lol, maar die ziet er ook ordelijk uit, ja.

      Verwijderen
  10. I'm impressed! Dat boekje is echt geweldig ,heel leuk om af en toe in terug te bladeren...
    Fijn dat je dit ook even gedeeld hebt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hihi en zo hebben we elks ons kantje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op je boekje ben ik echt jaloers. Super leuk en je kan best mooi tekenen!
    Hier palmen de dochters de washi tape in. De patronen zitten dus in een ringmap met tusssenschotten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tot nu toe stak ik alles gewoon in een ringmap, maar het blijft er niet in kunnen, en het is belangen na niet zo mooi als jouw oplossing. Ik ben helemaal wég van je boekje, maar ik weet niet of ik het zou volhouden...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. WAUW!!! Ik kan veel orde van jou leren. Maar in mijn wanorde weet ik toch ook wel alles liggen. Dat boekje: zooo tof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh. Gewoon nog eens voor alle duidelijkheid: ik ben niet altijd zo ordelijk zunne... was 't maar waar!

      Verwijderen
  15. Jouw boekje is dan ook een echt pareltje om te koesteren !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn werkwijze volgt nog! Ik beloofde op het weekend om eens wat blogberichten te maken hoe ik alles hier orden en sorteer, maar de inbouwkasten-werken zijn nog niet gedaan en wil pas starten als alles hier op orde is (lees hier al manquement 1 aan mijn obsessie).
    Ik steek alles in classeurs. Ik heb ne classeur kleedjes, tassen,... Daarin zit er al of niet op gekleurde tussenbladen de indeling (want sommige mappen hebben meer dan 1 thema). Daarnaast heb ik per patroon een voorblad in een plastiekje (omdat ik van mening ben dat er toch niet zooo veel patronen per maand bijkomen) in een ander kleur dan de indelingsbladen. Dus mijn classeurs zijn mappen gevuld met zo'n plastiekjes waarin alles mooi geclasseerd zit.
    Jouw boekje is een geniaal idee! Heb daar ooit al eens mee willen starten, maar een vast boekje is idd een goed idee! Je brengt me op gedachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Op mijn to-do lijstje voor deze vakantie staat "patronen sorteren". Ooit (een aantal jaren geleden) stak ik ook alles netjes in ringmappen, met voorbladen, kopietjes van het voorbeeld, de hoeveelheid stof, een stukje stof,...
    Nu zit alles van één patroon nog bij elkaar in een plastiek mapje. En alles in een paprikadoos gesmeten. Ik zie er zo tegen op om het te sorteren!
    Misschien moet ik me er eens aanzetten. Zou mooi zijn, en je hebt me leuke ideeën gegeven! Ik laat het je weten als ik zover ben!
    Chique!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. amai zo georganiseerd ... hier is de boel ontploft

    BeantwoordenVerwijderen
  19. op zo'n organisatie toch jaloers zulle.... ik zal het maar niet aan mijne vent tonen of die schrijft dat erbij op zijn -voor mij- to do lijstjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. mijn patronen is ook zowat het enige wat georganiseerd is bij mij, chaos rules my world baby :D

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Voorlopig zitten mijn patronen nog allemaal bij elkaar, dit idee vind ik echt wel het overdenken waard ... niet nodig maar ontzettend leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. hey dat schriftje dat doe ik ook. Ik probeer er altijd aan te denken om direct ook een lapje stof te knippen voor in mijn boekje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen teken ik geen schets.Is mss nog een gedacht voor mijn volgende boek

      Verwijderen
  23. Leuk! Voorlopig zitten de mijn in plastiek hemdjes in een ringmap, maar die vallen er gemakkelijk uit ... dus ppfff ik weet niet goed wat ermee te doen!
    Dit is zeker te overwegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een geweldige ideeën! En wat een fijne blog is dit! Ik ga volgen! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.