Khadetjes doet van dubbel #1

zaterdag 22 november 2014
270-01

Normaal kan ik de neiging mijn kinderen in hetzelfde pakje te hijsen goed bedwingen. Deze keer stond 'bovenstukken' bovenaan het verlanglijstje en uit pure luiheid - het patroon in de jongste haar maat lag al klaar van de vorige keer - maakte ik hun allebei dezelfde trui.

270-02
Stof: Helicopter (Vincente) - Patroon: Urban Hoodie van Heidi & Finn

Zoonlief is het patroon eigenlijk al ontgroeid. De vorige versie maakte ik in maatje 4 jaar, nu vertrok ik van de 5 jaar en vergrootte die zelf tot een 6 jaar. Ik liet me nog eens gaan een een tricot in een druk motiefje - voor het echt te kinderlijk wordt - uit de voorraad. Ik voerde beide truien zodat ze in principe omkeerbaar zijn - dat wordt hier echter nooit gedaan, dus eigenlijk snap ik niet waarom ik die moeite blijf doen.

270-03 270-04

De stof... wel. Die dateert nog uit mijn gloriedagen als beginnende naaister - ahum -. Ik was er toen heilig van overtuigd dat als ik stof niet op dat moment én in grote hoeveelheid kocht, ik nooit of te nooit nog een even plezant stofje zou ontdekken. Van deze tricot sloeg ik ongeveer twee meter in vermoed ik. Op het voorwassen na nog nooit iets mee gedaan.

270-05 270-06 270-07

Hoewel ik graag en veel naai, moet ik me altijd over een zekere tricotangst zetten - onzin natuurlijk, maar allé. Geef mij maar lekker stijve katoentjes die niet bougeren bij het knippen. Gelukkig realiseerde ik me op dat moment niet dat dit patroontje ook enkele knoopsgaten in tricot voorschrijft - o ja, knoopsgatenangst. Major. Mijn hersenen draaiden op volle toeren om dat 'probleem' te omzeilen. Tot ik mezelf vermande en er gewoon 4 knoopsgaten in ramde. Of zoiets. Met een stukje stikvlies aan de onderkant is het zelfs kinderspel - schaterlach.

271-01 271-02 271-03

De stof voor dochterlief lag 'nog maar' een jaar op me te wachten. Ik stelde het knippen zolang uit dat het putje zomer ook niet veel nut had een volledig gevoerde trui te maken.  Dus bleef de stof liggen tot nu. Of je nu 1 of twee truien maakt, veel maakt dat niet uit - integendeel, dat tweede exemplaar rolde hier veel vlotter van onder het wagenpark. Ik oefende nog eens op een doorlopende print en warempel, ik denk dat ik de truc doorheb! Het moeilijkste van het hele verhaal was foto's van de twee khadetjes samen te nemen. Zou je niet zeggen dat het de beste vrienden ooit zijn?

271-04
Stof: Deer Friends (Lillestoff) - Patroon: Urban Hoodie van Heidi & Finn

Dossier "de aanpassingen" - Voor de oudste (confectiemaat 122: dit patroontje valt redelijk ruim) werd het patroon een maat vergroot en tekende ik enkele extra centimeters bij in de lengte. Voor het jongste khadetje (confectiemaat 110-116) vertrok ik van een 4 jaar, maar verlengde ik het lijfje van de kaptrui zowel voor- als achteraan met drie centimeter, net als de mouwen. Die zijn nu wat aan de lange kant, maar tegen het einde van de winter zal dat wellicht niet het geval meer zijn.

271-05

51 opmerkingen:

  1. Mooi gemaakt! Het is niet dat ze exact hetzelfde dragen nu, he. Die laatste foto is schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoe ! Ik dacht dat ge 2 keer hetzelfde had gemaakt ? Ik zie 2 verschillende dingen zenne ;) Goed gedaan , ik zou het je niet nadoen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo tof.Dat zo mijn dochter ook wel zien zitten.Tot welke maat gaat dat patroon?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, die is daar al te groot voor vrees ik, het patroon gaat tot 5 jaar.

      Verwijderen
    2. de hoodie heb je toch ook in de grotere maten?

      Verwijderen
    3. https://www.etsy.com/listing/125419424/urban-unisex-hoodie-pattern-and-tutorial?ref=shop_home_active_3&ga_search_query=urban

      Verwijderen
    4. Merci! Ik dacht het, maar vond het niet onmiddellijk terug... nogal een geluk dat jij goed wakker meeleest!

      Verwijderen
  4. Tricotangst! Ik ken dat.. Schone truitjes voor schone khadetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toffe sweaters! Ik vind de helikopterprint wel nog altijd heel mooi (zou zelfs nog gaan voor mijn 10-jarige, en dat is al iets, want van de meeste prints vind ik dat al lang niet meer!). En gelijk heb je, wat centimeters bij, dan kunnen ze er veel langer van genieten. Want het is toch aan de mouwen dat truien het eerst te klein worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo schattig die 2 samen. De dikste vrienden inderdaad! Ofnie?
    Hele leuke hoodies zeg! Hetzelfde en toch weer anders!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. -schaterlacht- nee, het zijn allesbehalve dikke vrienden. Tenzij ze samen deugnieterij kunnen uithalen, dan zijn het plots twee handen op 1 buik ;)

      Verwijderen
  7. Heel leuk, naar aanleiding hiervan moet ik ook maar eens beginnen aan knoopsgaten dan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen! -ik gebruikte wel stikvlies, vond ik makkelijker werken dan zonder-

      Verwijderen
  8. Leuk en wat hebben die twee geniepig plezier op de laatste foto

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap! Ik maakte onlangs ook eentje (nog niet geblogd), maar ik vond dat die wat klein uitviel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toffe sweaters! Die brede boord vanonder is iets dat ik ook eens ga uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De kleinste lijkt me het grootste duvelke :), schoon en vreet schoon doorlopend seg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toffe hoodies! Weer een leuk patroon ontdekt! Ze hebben echt pret samen, vooral op de laatste foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke truien, ik heb hier ook een lap met die rode liggen maar nog geen tijd gehad om er iets mee te doen maat denk dat het een vestje wordt voor de kleinzoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oooh die helicopters.... Als je een stukje kunt missen, neem ik dat graag van je over! Hier twee jongens die gek zijn op helicopters! Mijn eerste werkje bij Sjiekebiele thuis gemaakt was een kaptrui met in de kap dat stofje als voering en ik vond het altijd al jammer dat ik niet meer van dat stofje had. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amaai schoon truikes! Schoon modelleke en echt wel heel toffe stofkes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Herken ik daar iets? Tricot hamsteren? Neuhhh!!
    Desalniettemin, heerlijke truien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik heb mijn leven ondertussen gebeterd wat tricot betreft ;)

      Verwijderen
  17. Zo schattig die laatste foto. Ik ben fan vd drukke helikopters. Als ge een stukje wilt verkopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tricotangst?? Nu uw zwart kleedje met die vogeltjes van mondepot, kun jij toch alles aan! Leuk patroon precies. Ik ga eens piepen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik blijf dat een zalig patroon vinden! Ik was even bang voor 2 dezelfde Khadetjes, maar dat ander-stofje-toch-assorti vind ik heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Superleuke hoodies. Mijn kinderen hebben het altijd te warm, dus daar hoef ik dit niet voor te maken helaas, haha! En die laatste foto is super.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ziet er super uit! Om nooit meer uit te doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat zien er leuke comfortabele hoodies uit. Van die exemplaren die niet veel in de kast gaan liggen. Laat de koude droge dagen maar komen. En zo een beetje assorti mag ook wel eens. Ik vind dat best schattig op die leeftijd. Bij mijn pubers gaat dat vrees ik niet meer lukken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh van die gezellige en vooral mooie hoodies!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ha! Ik vond nog iemand met dat syndroom! Ik kocht vroeger ook altijd mega veel te veel stof omdat ik dacht: ja jonges, das het schoonste ooit! En dan zat ik daar, met 3 meter stof, waar ik al een jurk en voering voor een jas uithaalde maar voor de rest compleet niet meer weet wat te doen...
    En effe back to the point: schoon truikes zeg voor jouw kinderkes!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super leuke hoodies!! Ik heb hier ondertussen ook al een stapeltje 'halve materkes' liggen, 1 truitje gemaakt en de rest ligt te wachten op een nieuw project :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Info:Jouw volgende berichtje is niet zichtbaar????

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Lang leve stikvlies! Ik kreeg die tip ook ergens ;-) Toffe hoodies, ik ga dat patroon eens opsnorren! Schoon foto's van je Khadetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ter vergelijking: spijt van de halve stoffenkast en de overijverige aankopen: check! - tricot-angst: check! - er iets aan doen: neuh! Maar gij wel! En goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Twee schoontjes, zowel de kinders als de hoodies! Misschien moet ik dat patroontje toch ook eens aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zalig! Zo'n schone en al zo'n grote kindjes!! En wat een leuk helikopterstofje!! Geen restje over vr minitruike vr mijn patatje :-) haha

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.