[Patroontest] One to hug

donderdag 10 december 2015
370-01

Geen idee wat naaisters vroeger als ultieme babygeschenkje maakten, maar sinds het verschijnen van Zo Geknipt is dat 23e recept aan een gestage optocht bezig. Het duurde lang voor ik overstag ging - stiekem wijt ik dat aan een gebrek aan kersverse wereldbewoners... of misschien gewoon aan een overvloed aan keuze en een tekort aan tijd ;) - maar eens die hindernis genomen, ging ik enthousiast voor een veelvoud aan 'jas'. Een antwoord op de vraag of ik mijn oog eens over het patroon en de handleiding wou laten gaan, was dan ook vanzelfsprekend. Uiteraard hielp het ik-moet-zondag-een-baby-gaan-vieren-en-ik-maakte-niets gevoel ook wat.

370-02
370-03

Als je de vrouw achter Mind the Whale ietwat kent, dan wéét je dat het patroon uitbrengen zoals het in het boek staat, geen optie is. Voortaan kun je de versie van het boek als het absolute minimum beschouwen, want ik vermoed dat enkel de plaats van de drukknopen min of meer gelijk bleef, alles wat er rond te vinden is, werd herwerkt. Voortaan omvat het patroon niet één, maar liefst acht maten, uitermate geschikt voor vroege babybezoekers en late vogels, met maat 48 tot 86 kun je werkelijk alle kanten uit.

370-04
370-05

Iedereen krijgt zijn zin bij One to hug, wil je graag een -snel- basisjasje maken of eentje met wat meer toeters en bellen? Geen probleem! Toen ikzelf de versie met oortjes zag, kon ik me niet bedwingen en was dat het eerste wat op de planning kwam; een kap met oortjes en mouwen mét omslag. Hoewel een versie met een puntkap me ook leutig lijkt, of die kap waar ik zo schoon om vroeg of... Nieuwe wereldbewoners wezen gewaarschuwd, een jasje zal het worden de komende tijd, ik heb nog enkele opties te gaan!

370-06

Het patroon loodst je met een uitgebreide handleiding langs alle mogelijke vragen of hindernissen en geeft je heel wat tips over welke stof wanneer te kiezen. Over die stof, daar kan ik ook nog een en ander over zeggen ;). De buitenkant van het jasje, die was oorspronkelijk bestemd voor een jurk voor mezelf. Toen alles geknipt was, bleek het de meest foute beslissing ooit te zijn voor dat patroon - ooit leer ik het, echt - maar ik vond het zonde om het zomaar op de stapel-voor-ooit-eens te gooien. Dus ging de schaar erin ten gunste van dit exemplaar. De stof had zo'n hoog rekpercentage dat ik die eerst verstevigde om de rek eruit te halen. Voor de binnenkant vond ik mijn zin niet in de voorraad - ik wou per se met tricot werken omdat dat iets warmer aanvoelt dan katoen - maar gelukkig werd ik verder geholpen met een streelzacht lapje dat ik met wat tricotine nog wat warmer maakte. Als het een jasje zou zijn dat onmiddellijk moet passen weet ik niet of al die ingrepen het niet te krap zouden maken, maar gelukkig is het een geschenkje voor een stoere prins die er naar alle waarschijnlijkheid in het putje van de winter perfect in zal passen.

371
372

Om het pakketje compleet te maken, maakte ik er nog een broek en truitje bij. Mijn oog viel op het Dalton broekje uit La Maison Victor, dat ik in tricot maakte - wegens hou je vast geen katoenen stofjes naar mijn zin in de voorraad. Los daarvan lijkt het me trouwens bewegingsvriendelijker.
Een broek en een jas, dat leek me ook maar niets dus scande ik mijn Pinterest bord af naar een bovenstuk. Mijn oog bleef hangen bij het Charlie Sweatshirt van Shwin and Shwin (gratis patroon, enkel in maat 74). Over hoe de maten vallen, heb ik geen idee want hoe groot/klein die kleertjes allemaal waren, dat heb ik precies verdrongen ;). Ik startte pas met naaien toen de Khadetjes al véél groter waren, dus dat ienemiene naaien vond ik best wel spannend. Welkom lieve Lou, op eenlekker ingeduffeld verkennen van deze wereldbol!

370-09





Stashbusten in 2015: 38 in  - 191 uit  (33 gekocht&verwerkt - 4 hergebruikt - 39 verkocht)  - #1in4uit

39 opmerkingen:

  1. Als Lou geen keimooie start in het leven gaat maken, weet ik het niet meer. Wat een prachtgeschenk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou het bijna spijtig vinden dat ik geen baby'tjes meer heb :-p...
    Zo schoon, Sarah! Ik vind de kleurencombinatie top!
    Gisteren won ik het patroontje bij Riet dus dit staat ook op de to-sew-list van 2016.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach! Gelukkig hoef je zelf geen baby'tje te hebben om dit jasje te maken ;). Ik kijk al uit naar jouw versie!

      Verwijderen
  3. Zo veel schattigheid bij elkaar! Hevige fan hier van jouw stofkeuzes...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo een mooie versie ! De rest van de outfit ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik zou spontaan nog een babytje op de wereld zetten om het zo een jasje aan te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtcadeau! Die oortjes zijn echt een leuk detail, he.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ♥ voor die schattige oortjes, ik kon ze niet weerstaan.

      Verwijderen
  7. Prachtig Sarah! Dat jasje, geweldig!
    En de rest trouwens ook. Dat beebje zal het lekker warm hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een Dalton broekje maakte ik ook al in tricot, lijkt me idd ook handiger voor een baby. Maar dat gij geen katoenen stofjes hebt, daar geloof ik geen sikkepit van!
    En die jasjes lijken idd een hype. Alleen ik lijk het geen goede combinatie te vinden: baby's en jasjes. Grrrrr
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch niet veel die bij dat truitje pasten ;). En die de moeder ook graag zou zien #zwartwitlover
      Geen jasje voor jouw kleintje? Die van mij hadden dat in iedere maat eigenlijk.

      Verwijderen
    2. Ze heeft er eentje die ze kreeg, een simpel ding maar ondertussen bijna te klein dus misschien moet ik me hier toch aan wagen want die winter zal ooit wel komen zeker?!

      Verwijderen
  9. Super cadeau, zo blij dat mijn kleinste nog past in het jasje nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. schoon jom! Ik bendat konijn dat nu dat gewonezo geknipt jasje eens gaat maken :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach... niets mis met het boekpatroon, laat je gaan vrouw!

      Verwijderen
  11. Reacties
    1. Ik zou liegen als ik zeg dat er totaaal geen stress aan te pas kwam ;) #plakeenstegeneendeadline ;)

      Verwijderen
  12. Schitterend ... vooral dat mini-truitje !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Stuk voor stuk prachtige versies. De mama van Lou springt/sprong vast een gat in de lucht bij het aanschouwen van al dat moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi setje! En de oortjes boven op het jasje zijn toch echt het schattige gekoppeld aan het stoere :)
    Ik heb ook lang gewacht om dit jasje te maken maar met dit jaar zoveel baby's (9!) heb ik er mij toch aan gewaagd!
    mizolilie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een heel setje, wat een gelukkige baby is me dat! Helemaal fan van alle stofjes, maar zeker dat van het jasje. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik blijf het zeggen, jij bent de held van de ik-zou-er-nooit-aan-gedacht-hebben-maar-het-klopt-als-een-bus stofcombinaties. Dikke merci voor het testen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Blijft een toppertje,z'n vestje...Ik weet wel dat wij al zoiets soortgelijks maakte ( in badstof binnenkant en katoen langs de buitenkant ) 27 jaar geleden in de naailes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jawel, de oppertester doet het weer, mooi!
    Ik beken dat ik al heel wat kraamcadeautjes naaide, maar nog nooit dat jasje. Ahum, iets met laat zijn en nooit de perfecte timing voor dat jasje in die ene maat. Tijd om daar verandering in te brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh waw, ik zou een baby willen alleen voor het jasje 😉

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.