Toerke door het boek

maandag 28 december 2015
367-01

Ooit las ik tussen de regels dat ze op zoek was naar een nieuwe tas. Ik registreerde en leefde verder. Toen zag ik links en rechts een naaisel-op-een-ander opduiken en tegelijk daarmee kwam de gedachte dat ik ook twee kinderen in de aanbieding heb #schaterlach. Met mijn virtuele stoute schoenen - echt, als je me tegen het lijf zou lopen, durf ik zo'n dingen niet voor te stellen - tenzij ik je goed ken, dan durf ik al wat meer - mailde ik haar met die mededeling. En dat ik wel rap eens een tas in elkaar zou flansen, want daar kon ik haar wellicht een plezier mee doen? Ondertussen durf ik zelfs al niet meer te zeggen wanneer we daar de eerste keer over weg en weer schreven. Om maar te zeggen dat je dat rap wel met een korreltje zout mag nemen.

367-02

IJverig begon ik te zoeken naar iets wat geschikt zou zijn. Voor mezelf weet ik wel wat te kiezen, maar voor een ander, dat blijkt toch telkens een moeilijke bevalling te zijn. Patroon na patroon werd afgekeurd, de ruil werd uitgesteld en ik liet er nogal vaak iets tussen komen, jou wellicht - en zeg nu maar ja, alstublief - bekend?
Op het moment dat ik de eerste tassen zag opduiken - en stiekem haar enthousiasme zag, leve ronddwalen in virtuele landschappen ;) -, toen wist ik het. Eentje uit het toen nog niet verschenen 'Mijn designertas' ging het worden. Ik belegerde de plaatselijke boekhandel - die zullen me ondertussen ook al kennen, die arme zielen - en genoot van het boek... de tassen, de vormgeving, voor mij klopte het verhaal volledig. Een virtuele brief later wist ik ook wat Eva haar favorieten waren en ging ik aan de slag - om de chronologie van het verhaal ietwat te respecteren, moet ik misschien even vermelden dat ik jullie hier het derde exemplaar toon dat ik uit het boek maakte ;). Mocht je het horen donderen in Keulen, gewoon doorlezen #schaterlach.

367-03
367-04

Ik ging voor veilig en tijdloos mooi. Wat het patroon betreft, pikte ik er dat van Annelies Timmermans uit - niet toevallig ook een van mijn favorieten. Eenvoudig op het eerste zicht, ongelooflijk mooie lijnen als je wat dichter kijkt. Ik gebruikte -opnieuw- een alom bekende stof van Lotte Martens. Ideaal om mee te pronken op een feestje!

367-05
Patroon ontworpen door Annelies Timmermans voor 'Mijn Designertas' van Elisanna & Fynn
Stof: Nachtphlox (Lotte Martens) van bij Sjiekebiele - Versteviging: decovil light & H630
Toen ik klaar was, begon ik te twijfelen. Ongelooflijk te twijfelen, dus besloot ik er nog een model uit het boek tegenaan te gooien... Het toeval wilde dat Eva's favorieten bijna volledig overeenstemmen met mijn eigen goesting, wat naar materiaal toe een serieuze stap voor was. Vanaf het moment dat ik het boek voor de eerste keer vast had, nestelde Jupiter zich in mijn gedachten, hopla, meteen werd die even naar voor gekatapulteerd op de verlanglijst.

379-01
379-02
379-03

Jupiter is een charmant tasje, ontworpen door de gebroeders Jumeaux - het exemplaar in het boek is er eentje waarvan ik spontaan begin te glimlachen, schattigheid en vakmanschap van de bovenste plank. Voor de gelegenheid combineerde ik een dikke, stevige oudroze vilt en wat leer met een katoentje dat ik kocht bij mijn allereerste bestelling - volgens mij lag het in de voorraad geduldig te wachten op dit project. Met volle overgave knipte ik alle onderdelen en toen viel het stil. Neuroot als ik ben viel het hele proces stil bij het zinnetje "steek de rivet*...". Het woord alleen al deed mij enkele liters angstzweet produceren - jammer genoeg spreken we hier over stap 3 in het maakproces ;).

379-04
379-05
Patroon: Jupiter, ontworpen door Jumeaux voor 'Mijn Designertas' van Elisanna & Fynn
Stof: oudroze vilt (4mm) dik, leer - Versteviging: decovil light
Ik kan even in struisvogelmodus gaan, maar lang houd ik dat nooit vol. Alle beschikbare moed werd bijeen gegrabbeld, en ik waagde me in het domein van meneer Khadetjes - waar zonder overdrijven op zijn minst een honderdduizendtal van die dingen te vinden zijn. Het koste me een aantal stiekeme pogingen en een bijzonder schaamtelijk gesprek met de doe-het-zelf-verkoper van riveteertangen voor ik doorhad dat er sprake is van héél wat verschillende soorten en dat ik wellicht niet de juiste soort in mijn handen had - volgens mij maakte ik die mens zijn dag, gelachen dat die heeft.
De tasjeplannen even richting de diepvries, murmel murmel murmel en een ietwat geblutst ego later vond ik de juiste rivetten ... in mijn voorraad fournituren. Zucht. Dat bleek een fluitje van een cent te zijn, echt. Al dat angstzweet bleek niet nodig te zijn, eens die rivettenhorde genomen, zat het tasje in een mum van tijd in elkaar. Ik vrolijkte de boel wat op met een broche en nam me voor mezelf -snel- op zo'n tasje te trakteren. Kwestie van niet te vergeten dat die rivetten ongelooflijk simpel zijn en zo #schaterlach.

380-01
380-02380-03
Patroon: Roma, ontworpen door VersaVersa voor 'Mijn Designertas' van Elisanna & Fynn
Stof: Netorious Silver (Cotton+Steel) en mintkleurig nepleer uit de voorraad
Aangezien ik in een overmoedige bui was, besloot ik in dezelfde drive maar onmiddellijk een ander onafgewerkt project af te werken. Geen idee hoe jij werkt, maar mijn hoofd blijft het langst van al gezond als ik stuk per stuk kan afwerken. Als ik aan verschillende (naai)projecten werk, dan merk ik dat dat de afwerking én de rust in mijn hoofd niet ten goede komt. Deze clutch was mijn allereerste project uit het boek (10 weken geleden begon ik eraan, zo wist Instagram me te vertellen) en door mijn eigenzinnigheid ook de tas waar ik helemaal niet tevreden over ben. Al die tijd was het een doorn op mijn werktafel - compleet mijn eigen schuld overigens.

"Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten", zo zeggen ze wel eens... wel ik zit op verstevigingsblaren, mijn advies is dan ook 'geloof het boek'. Die dames weten waar ze over spreken, echt. Alles wat fout kon gaan, is fout gelopen bij dit exemplaar. Het was mijn eerste ervaring met nepleer, mijn machine vond dat niet zo plezant (ondanks aangepaste naalden). Tel daarbij een nukkige mettalic draad, nog meer kuren van het machien dat plots besluit steken te gaan overslaan, te veel versteviging, wonderclips die zich vastvraten in het leer, een rits die niet open wil en nog een aantal dingetjes, en het zal je wellicht niet verbazen dat de tas zo lang op één laatste stiksel lag te wachten. Nu, gelukkig kan de flap er af en zal dat al een groot stuk van mijn frustraties oplossen. Ooit, ooit komt mijn moment. Wordt vervolgd dus #schaterlach

---Benieuwd naar wat zoonliefs hart menig tellen sneller deed slaan? Ga maar eens kijken!---
---De über mottige foto's zijn geheel en al mijn verantwoordelijkheid ;)---

*Rivet = holniet, klinknagel... iets wat vaak bij tassen gebruikt wordt om
twee dingen op een stevige en mooie manier met elkaar te verbinden
*En zeggen dat zij nochthans héél schoon toont hoe het moet

73 opmerkingen:

  1. Jawadde, ik wil ook wel eens ruilen hoor (en ja zo tassen kan ik ook gebruiken ;) )Mooi gemaakt, ik las al dat Eva content is en aan de foto's te zien, jouw zoon ook ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schoon - once again! Soms sta ik zo versteld van je verhalen... Je maakt telkens zo'n mooie stukken maar bij jou loopt dat dus ook niet altijd van een leien dakje. Maar het blijft verdomd schoon...
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn hoofd zat de voorbije weken zo vol dat het iets moeizamer ging dan normaal gesproken. Gelukkig zie je het er niet aan :) en doe ik het met ongelooflijk veel plezier, dat -worstelen en- wroetelen.
      Ik hou vooral van de verhalen achter de maaksels, want een mooi jurkje of tasje maken, dat kan iedereen. Je moet het al kunnen om de mens van de Hubo de slappe lach te laten krijgen ;)

      Verwijderen
  3. Waw, wat een mooie tasjes! Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar heb het boek an vaak van voor tot achter doorbladerd... tijd wil ik in 2016... tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms moet je het er gewoon tussen plooien ;).
      Gelukkig is het boek op zich ongelooflijk schoon en inspirerend om in te kijken hé!

      Verwijderen
  4. Allemaal even mooi!Jammer dat ik lang zo goed niet kan naaien want zo'n ruil zag ik ook wel zitten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die eerste twee tasjes, die zijn écht goed te doen om te maken, die kun je zeker. En zelfs dat tasje met de ritsflap kun jij volgens mij met gemak aan!

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je complimentjes ;)

      Verwijderen
  5. Mijn god wat een prachtige tassen heb je gemaakt! Ik ben nog het meest fan van de eerste. Moest iemand me die cadeau doen ik zou nogal een gat in de lucht springen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldig verhaal alweer :-)! De vilten tas vind ik echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook! Het gerief heb ik nog steeds in huis, ik zoek mezelf nog een gelegenheid ;)

      Verwijderen
  7. Oh <3 Sarah!! Ik kan niet meer zeggen dan: WAUW!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die rivetten. Jouw vaste #schaterlach maar deze keer wel uit mijn mond. Maar hé: topruil, verder. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mens weet nooit genoeg dat 'm niet kan bijleren ;). Wist ik veel dat dat er écht uit de stoffenwinkel moesten zijn #schaterlach

      Verwijderen
  9. Hallookes, ze zal eens een tas naaien. Geweldig om uw avontuur te lezen, maar het resultaat is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow wat een prachtige tassencollectie is dat geworden met een tof geschreven verhaal over het avontuur !
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schitterende tassen! Dat is nogal eens een ruil! En een aantal #schaterlach bij het lezen. Wat schrijf je smakelijk. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow heel mooi! En fijn weer een blogpost die mij ontzettend doet lachen (en ook me afvragen wat rivetten dan toch zijn...)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zette het er bij, ik stond er niet bij stil dat dat wellicht een vlaams woord is ;). Rivetten bestaan uit twee stukjes, die je op elkaar moet slaan. Daardoor is het langs beide kanten mooi afgewerkt én oersterk verbonden, als je het mij vraagt. Je ziet het heel vaak bij tassen, om de hengsels te bevestigen en zo.

      Verwijderen
    2. Aaah weer wat vlaams geleerd... Echt.... het duurt niet lang meer of mijn google schakelt automatisch naar vlaams over ...;)

      Verwijderen
  13. Wauw, wat een prachtige exemplaren! Jij geeft me zin om het ook eens te proberen. Ook al roep ik meestal van ver: ik ben geen tassenmaaaaaaakster.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :). Er zitten heel wat modellen in het boek waarvoor je geen tassenmaaaaakster hoeft te zijn, laat u eens gaan!

      Verwijderen
  14. amai, dat is wel heel erg schoon zeg!! ik heb al goesting om het boek ook eens te bekijken, al voel ik toch ook een heel erg stevige drempelvrees bij de woorden rivetten en zo...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, ik testte het voor je uit, die rivetten blijken helemaal niet te zijn om schrik voor te hebben :). Pak dat boek dus maar al vast!

      Verwijderen
  15. haha ik betrapte mezelf gisteren nog dat ik soms ook de tijd meet met instagram posts, niet te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, het was toevallig dat het erop kwam, want iemand had me gevraagd wat ik aan het doen was, en ik was op dat moment juist aan het worstelen om die hoekjes naar mijn zin te krijgen. Wist ik toen veel dat het een projectje van lange duur ging worden ;)

      Verwijderen
  16. Ik ben er zo ongelooflijk blij mee, echt! Dankjewel! Meer nog: het inspireerde mij zelfs tot het overtekenen van het Versa-patroon. Subiet maak je van mij toch nog een beetje tassenmaakster ;-) Mijn lijf liet er ook regelmatig iets tussenkomen, dus ik vond uw uitstelgedrag helemaal niet erg! Integendeel, nu kreeg ik wat extra kerstcadeautjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! En hoera voor dat Versa tasje, dat was trouwens de eerste waar ik aan begon, met jou in het achterhoofd. Maar er zelf eentje maken is nog zovéél beter!

      Verwijderen
  17. Wat een mooie exemplaren uit 'Mijn designertas'! Als je mee zou doen met hun wedstrijd ben je voor mijn part al dik gewonnen :-D. Nu eens opzoeken wat die rivetten juist zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Ik voegde een rivetten voetnootje toe ;). Ze zijn ook gekend als holnieten, je ziet die erg vaak bij handtassen - alleen zijn ze in dit exemplaar niet zichtbaar, ze verbinden het handvat met de tas, onder dat lintje.

      Verwijderen
  18. Mag ik voor één keer jaloers zijn.... zowel op jouw maaksels als op de ontvanger ervan ;) zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie ruil seg, amai!
    Ik hou vooral van het tweede tasje, zo cute! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb dat boek momenteel in het wc liggen ;-), oh wat zou ik zin hebben, maar ik heb daar niet zo veel kaas van gegeten.
    Wat ik me nu af vraag (of heb ik niet goed gelezen), viel Eva nu 3 keer in de prachtige prijzen ??? Toch wel al veel kunde in het tassennaaien, ondanks je 'leerschool'!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De uitleg helpt je er prima doorheen, niet aarzelen om eraan te beginnen! Of we spreken eens af om samen een model ineen te steken, dat moet toch lukken!
      De eerste twee tasjes gingen Eva's richting uit, het laatste exemplaar wil ik nog wat reanimeren voor ik besluit wat ik ermee zal doen :)

      Verwijderen
  21. Wauw, jij tassenwonder :-)
    Vind ze allemaal super mooi!
    Ik ga mij dat boek toch nog es moeten aanschaffen peins ik...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Zelfs al maak je er niets uit, ik vind het een heerlijk boek om in te kijken :)

      Verwijderen
  22. haha, dat van die rivetten... dat zou ik ook voor hebben #schaterlach... telkens genieten, die blogposts van jou!
    en die tasjes: wauw! ik zie er me zelf niet aan beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho, ik ben al blij dat nog iemand hetzelfde voor zou hebben, nu zit ik hier met een riveteertang begot ;)

      Verwijderen
  23. Prachtige tassen! Rivetten... Ik vertrek nu naar de schoenmaker trouwens om mijn eerste contact met rivetten te herstellen. Het was hier ook geen succes... Mijn designertas is ook bijna klaar. Je doet toch mee aan de wedstrijd hé! Wat een kanshebbers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn allereerste rivetten, die liet ik ook bij de schoenmaker zetten, maar twee jaar wijzer dacht ik het toch eens zelf te forceren ;). Ik ben al benieuwd naar jouw maaksel!

      Verwijderen
  24. Ik doorbladerde het boek in een gekende boekenwinkel en was eigenlijk teleurgesteld in het boek. Maar als ik deze tassen zie dan kan ik alleen maar 'WAUW' zeggen! Wat een prachtige exemplaren!
    Eva, you lucky woman! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :). Je moet er wat doorkijken, door de stofjes in het boek - vind ik toch.

      Verwijderen
  25. Oh, wauw, ik zou niet kunnen zeggen welke ik de mooiste vind!
    Mocht je iemand zoeken om het derde exemplaar te adopteren, ik ben kandidaat (zou wel nogal oneerlijk zijn, aangezien ik al twee keer een tasje van jou won). ;-)
    Ik ben zelf ook bezig aan een tas uit het boek, sewing with a deadline (wedstrijd), you know ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat je iets weten :). Welk model koos jij?

      Verwijderen
    2. Gerda De Ceukelaire, maar dat zag je intussen al op Instagram. ;-) Nu nog wat blogtijd vinden ...

      Verwijderen
  26. Jawadde Sarah, ik val omver. Hier kigt ook al een tijd iets geknipt klaar, maar ik ga dat niet meer afkrijgen voor 31 december, vrees ik. Echt schoon deze, love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. amai! eva, sjansaar!!!! stuk voor stuk pareltjes, ik kan zelfs geen favoriet pikken. Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Waw, wat een fantastisch mooie (en grote) collectie! Ik heb het boek ook, maar moet toegeven dat ik het nog niet helemaal zag. Jouw tassen zijn stuk voor stuk pareltjes in stoffen die mijn hartje ook sneller doen slaan. Wat heb je mooi gekozen! Bedankt voor de tonnen inspiratie x (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. jij zotte doos; 3 tassen??
    heel knap!! Eva, die gelukzak ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De tas is prachtig maar het verslag is gewoon schitterend om te lezen !!!! Jij kan ook aan een boek beginnen.....uberlelijke foto s....waar haal je het !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig, stuk voor stuk! Zomaar even drie tassen er tegenaan gooien, waarom niet??? Ik moet dringend leren stuk voor stuk te werken, ik heb meestal zo'n tiental dingen tegelijk liggen, en dat komt de rust in mijn hoofd inderdaad allesbehalve ten goede!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Was op zoek naar gemaakte tassen uit Designer tas en hier vind ik er zomaar drie! Knap gemaakt alledrie! Bij mij staat de Roma op mij. To do wens list...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Reacties
    1. Het is een ongelooflijk schattig tasje, vind ik zelf. Het exemplaar in het boek, dat is om vingers bij af te likken!

      Verwijderen
  34. De aanhouder wint, wat een prachtige creaties!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een mooie tassen. Ze zien er zo professioneel uit! Ik kom veel te weinig toe aan tassen maken, pleinvrees denk ik! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Oh dat heb ik ik ook zeker, 1 voor 1, en ook nog snel nadat ik geknipt heb, anders voor je het weet heb ik andere plannen en blijft dat geknipte project voor eeuwig liggen. Doordat ik eerst het ene moet afmaken voor ik aan het andere begin voorkom ik stapels met geknipte, niet verwerkte projecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Stuk voor stuk prachtige tasjes jong! echt!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.