Dat extra regeltje

woensdag 28 december 2016
Ik maak er niet altijd woorden aan vuil, onderaan blijf ik koppig mijn extra regel aan berichten toevoegen. Grootse 'nu ga ik eerst al mijn stof opgebruiken'-plannen, dat haalt ten Khadetjeshuize niet uit. Niet bij de Khadetjes, niet bij mij. Ik probeer te volharden in gebruik de voorraad of koop en verwerk onmiddellijk, wat de ene maand al wat beter lukte dan de andere. Voor 2016 kom ik nipt uit op het volgende resultaat:

Stof in 2016: 37 in  - 148 uit  (18 gekocht&verwerkt - 3 gerecycleerd)  - #1in4uit

In vergelijking met vorig jaar (#1in5uit) is dat iets minder goed, veel hangt uiteraard ook samen met het feit dat dit jaar anders genaaid werd dan vorig jaar en ik ondanks alle goede voornemens mijn te-verkopen-stapel gewoon stapel liet wezen.
Ik blijf ook last hebben van de gedachte dat in mijn hoofd mijn naaitijd véél groter is dan in werkelijkheid en dat mijn stoffenvoorraad/stoffenaankopen correleren met het het hoofd, veeleer dan met de praktijk. Maar kijk, weten is een eerste stap, nietwaar?
Als ik het anders bekijk, zie ik de volgende maaksels:

39 maaksels: 1 blazer | 4 tshirts | 9 truien | 1 hemd | 2 gilets | 2 lange & 4 korte broeken | 4 pj's | 12 onderlijfjes

44 maaksels voor dochterlief: 1 jumpsuit | 2 topjes | 4 truien | 2 bloesjes |
3 lange & 1 korte broek| 20 jurken | 4 rokjes | 4 pj's | 3 onderlijfjes

15 maaksels voor mezelf: 2 truien | 1 bloes | 5 bovenstukken | 1 jumpsuit | 5 jurken | 1 rok

9 maaksels voor meneer Khadetjes: 6 tshirts | 1 trui | 2 hemden

32 'tasserige' maaksels: 1 carry all handtas | 2 handtassen | 1 rugzak | 4 toiletzakken |
10 ritstasjes | 2 turnzakken | 4 wasknijperzakken | 2 clutch'en | 6 portemonnees

Als je tot hier kwam, ben je een doorbijtertje ;)! Ik moet eerlijk zijn dat ik behoorlijk verrast werd door dit overzicht; door mijn opstandig lijf kreeg ik de indruk dat ik véél minder naaide dan ik in werkelijkheid deed. Nu, enkele naaiweekends, een trouwfeest en een communie hielpen wel om me bezig te houden #schaterlach.
Ik neem me voor om in 2017 verder te doen zoals ik bezig ben - en nog iets meer stoffenwinkels te vermijden, want daar durft het wel eens fout gaan. Verder maak ik ook dringend werk om de stoffen te verkopen die al zo'n jaar klaar staan... hartelijk dank om uw hart en stoffenkast voor die sukkelaars open te stellen #schaterlach. Vertel me eens; hoe ging het bij jou het afgelopen jaar? Ben jij überhaupt een (stoffen)hamsteraar of ben jij diegene met dat ijzeren karakter dat ik zoek?

78 opmerkingen:

  1. Maar Sarah,ik val hier bijna achterover van jouw jaaroverzicht, chapeau!
    Ik begon ook vorig jaar aan zoiets en noteerde alles netjes in word. Maar plots besliste de pc gek te doen en kon ik daar niet meer aan... Ik startte later opnieuw in een schriftelijke maar aangezien ik een deel kwijt was leek me dat dan ook maar stom dus stopte ik er mee... Jammer want nu had ik dat graag eens bekeken op het eind van t jaar. En aangezien er veel de blog niet haalde, kan ik dat ook niet echt spieken... Maar volgende week start ik ook opnieuw een ik hoop de stof hoor ferm te doen minderen, ik heb blijkbaar véél gehamsterd in de nu 3 jaar dat ik naai!!!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het zelf ook absoluut niet verwacht, het voelde niet aan als een productief jaar eigenlijk :).
      --hoera voor dropbox en zo, mijn redder in nood bij gekke computers!--

      Verwijderen
  2. Wow! Ik heb op mijn hele naaicarrière - 't is te zeggen in zo'n 9 jaar tijd - nog geen 37 nieuwe stofjes gekocht! Als ik de tweedehandsstofjes meetel, dan worden het er wel veel meer dan 37. En ik naai natuurlijk ook wel veel minder :) Zo'n zot productief jaar! Fijn om te zien :) Ik ging ook net aan mijn jaaroverzicht beginnen, maar alles bij elkaar zal ik bijlange niet aan zoveel komen, zeker niet met mijn domper in het najaar ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wat het is lieverd, ook dompers maken ons tot wie we zijn... (maar dompers zijn er ook om te boven te komen, ik blijf trouw supporteren <3).
      Wat de lappen betreft... jij bent dan ook de re/upcycling koningin die ik nooit zal zijn! Ik bewonder je daar immens voor. Ik doe mijn best om minder 'onnodig' te kopen en ook vaker te kiezen voor groenere stofjes, maar ik heb nog een lange weg te gaan. Nu, aan het aantal maaksels te zien, is hopelijk wel duidelijk dat hier nog nauwelijks kleding in de winkel gekocht wordt, dat is ook al iets hoop ik dan.

      Verwijderen
  3. Dit overzicht is op zijn minst indrukwekkend te noemen. Aan zoveel naaisels kom ik helemaal niet en mijn lijf werkt wel mee. Hier is vooral het gebrek aan tijd de grote boosdoener.
    Op stoffenvlak ben ik niet zo een hamstertype. Meestal koop ik iets specifiek voor een project. Mijn stoffenvoorraad is in mijn ogen dan ook zeer beperkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, maar ik zou ook nog zoveel meer tijd willen uittrekken #schaterlach. Maar alle, ik heb wel een mooi evenwicht gevonden denk ik, eentje waar ik zelf blij mee ben - en ik moet gewoon maar eens werken aan dat altijd meer willen ;).
      En haha, ik koop altijd voor een bepaald project hoor, geloof me! Ik kan voor bijna ieder stofje in de voorraad zeggen waarvoor ik het ooit kocht #schaterlach

      Verwijderen
  4. Wat een prachtig overzicht en wat een maaksels, wow. Helaas (is het helaas, ach nou ja ; ) liggen hier ook meer stofjes die ik tot een maaksel had willen brengen. Hamsteren is mij niet onbekend en meer ideeen dan maaksels komt mij ook bekend in de oren. Keep on going!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar ze zijn zo mooi om naar te kijken ;).
      Fijn te lezen dat ik niet de enige ben!

      Verwijderen
  5. Indrukwekkend, één woord : WAUW ...Ik naai zelf ontzettend veel ,maar dan vooral herstellingen ,dus veel stofjes heb ik niet in de kast liggen ,he

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah nee, bij herstellingen heb je geen schoon stofjes nodig #schaterlach. Die probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, gelukkig doet omaKadetjes dat zoveel beter dan ikzelf, die retouchkes!

      Verwijderen
  6. Amai, Sarah! Ik ben al lang niet meer komen kijken, maar ik ben geweldig onder de indruk. Die kinderen zijn zo groot geworden! En je naaiwerk is zoals altijd stijlvol en prachtig afgewerkt.
    Hoewel ik totaal geen tassenmens ben steken die portemonnees toch mijn ogen uit. Dus die blogpost ga ik eens opzoeken. x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wow, zoveel naaisels! :) zwaar onder de indruk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wahaha, toen ik alles op een rijtje gezet had, was ik zowaar onder de indruk van mezelf (hoewel er een paar oersimpele en snelle bandwerkjes tussen zitten zunne!).

      Verwijderen
  8. Wow wat een opbrengst en dan zeg je dat ik veel naai! Ik betwijfel ten zeerste of ik zo'n opbrengst wel haal en dat ik een "slecht jaar". Ik bepaalde mijn voornemen voor volgend jaar, ik ga ook wat regeltjes toevoegen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, ik durf het toch te betwijfelen #schaterlach. Maar ik zette dat overzicht hier niet om te stoefen of te vergelijken... ik ben zo blij dat ik zoveel naaide, omdat ik het met hart en ziel graag doe. En dat mijn 'ontvangers' de maaksels met veel plezier dragen. En omdat een mens blijkbaar soms tot veel meer in staat is dan hij/zij zelf denkt... als dat nu gaat om 10 of 40 maaksels.

      Verwijderen
    2. Zeker geen stoeven inderdaad, heel inspirerend juist! Ik ben niet zo van het goed bijhouden achter de schermen (te chaotisch, daarvoor heb ik een blog ;) ) Maar ik deed een zelfde telling van de afgelopen 6 weken en het werkt heel motiverend inderdaad, misschien verdien ik zelfs nog wel een nieuwe stofje...

      Verwijderen
  9. Wat een productiviteit!! En divers, iedereen is duidelijk aan bod gekomen 😊
    Bij mij blijft het bij voornemens om minder te kopen. Als het lijf niet mee werkt, wil stof kopen weleens een vervanging voor naaien worden 😞.
    Maar mijn voornemen is om iniedergeval op instagram de productie vast te gaan leggen. Dan zie ik beter wat ik wel maak!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je legt de vinger op de zere plek... stop kopen is inderdaad een makkelijke vervanging voor naaien als het lijf niet meewerkt - daar had ik ook last van. Hoewel ik me ook wat liet gaan in 'accessoires' aka naaivoetjes en dergelijke. Ik wens jou alvast een lijf toe dat wat meer mee 'wil' in het nieuwe jaar!

      Verwijderen
  10. Geweldig mooi dat overzicht en inderdaad wat een productiviteit!!! Ik was al blij met mijn 52 creaties van dit jaar haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ik heb soms wel eens de neiging om te overdrijven, denk ik #schaterlach. Maar lees maar eens wat ik schreef bij Inspinration... naaien is vééél goedkoper dan een shrink!

      Verwijderen
  11. Wauw sarah jij ijverige bij!! Echt knap wat jij allemaal gemaakt hebt!! Ik zit aan veeeel veeeel veeel minder...

    Seg mogen naamgenoten eerst in u voorraad komen kijken ;)

    Alvast een gezegend en liefdevol 2017!!
    Dikke zoen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. <3
      Vrouw toch! Ik heb dan ook geen baby'kes meer in huis, in tijdsbesteding maakt dat toch wel een verschil uit. Als ik geluk heb --lees; de khadetjes proberen elkaar niet uit te moorden-- kan ik soms zelfs eens achter mijn naaimachine kruipen, dat zal bij jou wel niet het geval zijn!
      En mijne voorraad... altijd welkom, ik moet mij er dringend eens aan zetten!

      Verwijderen
  12. Ik vind dat een indrukwekkend groot en heel mooi overzicht! Ik ben ook zo'n hamsteraar ja. En niet alleen met stoffen, ook met kralen, garen, boeken, tekengerief ... . Ik vermaan mezelf ook altijd dat ik niks meer mag kopen maar zie: ik loop momenteel enkele dagen in Parijs rond en ik heb me toch alweer laten verleiden tot kralen en sebiet trek ik richting stoffenwijk in montmartre en ik wil daar echt nergens binnengaan nam ik me voor :) .
    Ik vind het écht heel indrukwekkend hoeveel jij gemaakt hebt! En ik ben een beetje jaloers op je talent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hamsteraars onder elkaar verstaan elkaar toch goed hé!
      --ik heb ook een collectie pennen, papier, verf, kleurpotloden, bakgerief en zo nog wel een en ander #slik--

      Toen ik je reactie las, kwam ik net van Montmartre en schaterde ik het uit... Ik aaide honderden stofjes, bedwong ettelijke keren het kwijl én slaagde erin 'slechts' 1 lapje te kopen dat voor het einde van het jaar een tas zou moeten worden. En meneer Khadetjes mij maar vragen of ik er geen spijt van zou hebben als die andere lappen niet mee gingen naar huis, de snodaard!

      --héél lieve woorden trouwens van je, maar zelf zie ik het als 'veel oefenen baart kunst' en blijkbaar ben ik wel met een handig gen of zoiets geboren, dat besef ik ook wel <3--
      --merci voor je Parijs pinbord, ik plunderde het trouwens een beetje!--

      Verwijderen
    2. Zo'n echtgenoot helpt ook niet bij het minderen!
      Die van mij zegt ook altijd dat ik het vooral moet kopen, 'je maakt er toch wel iets van' Heel lief, maar soms mag hij wel helpen op de rem.

      Verwijderen
  13. Er rollen hier enkel superlatieven door mijn gedachten, allemaal in de trant van superwomanachtige krachten, blinkendeoogjes die dingen zien dat ik ook wil, uitdeboekjeswaardige collectie,... Meer van dat in 2017 (allez het naaiwerk, het rebellerende lijf gunnen we een keirustige tijd)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijf gaat zich gedragen in 2017, dàt zeg ik u #schaterlach #ikhoopdatzo
      Stiekem steekt onder mijn tshirt zo'n spandexpakje vrouw, écht #schaterlach³. Weet je wat, laten we elkaar maar wat doen lachen in 't nieuwe jaar, dat zou ik pas geweldig vinden!

      Verwijderen
  14. Wauw! Ik vraag me af hoe groot je collectie stoffen nog kan zijn. Zoveel dat er uitgaat en veranderd in prachtige creaties! Goed gewerkt dit jaar! :-)
    Bij mij werken enkel hele korte doelen. Zoveel mogelijk zelf maken met materiaal in huis voor de feestdagen, dat werkt. Een jaar lang stofjes in en uit tellen, dat hou ik maar een maand vol :-). Korte doelen dus! Wat zorgt voor een uitpuilende stoffenkast! :-)
    Ik ga eens beginnen aan mijn jaar overzicht, totaal geen idee hoeveel het gaat zijn! Tof idee om het op te delen! (Bij mij gaat de man ook wel duidelijke ondervertegenwoordigd zijn!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik ben al blij dat de man vertegenwoordigd is! Maar die groeit natuurlijk niet zo snel uit zijn kleren als die Khadetjes, logisch dat ik daar meer voor naai -- we hadden het er vandaag trouwens over... hun kasten puilen écht niet uit van de kleding (ik koop nauwelijks iets voor hen), ik maak enkel tot ik genoeg heb om me niet te moeten haasten met de was, meer vind ik verspilling.

      Mijn regeltje werkt omdat ik wel van cijfertjes hou, ik denk dat jij voor jezelf ook iets moet vinden wat werkt, en dat het dan wel goed komt! --en nee, mijn stoffenkast puilt niet uit, misschien moet ik eens een kleinere kast zoeken #schaterlach--

      Verwijderen
  15. Uiteraard hamster ik ook. Je zou maar eens stof te kort moeten hebben, wat een hel zou dat niet zijn seg.
    Maar ik heb hetzelfde probleem, ideeën hebben gaat snel, stof kopen gaat snel, en uitwerking gaat zo ongeveer 5 x trager.
    Thumbs up voor jouw prachtige creaties, voor alles en iedereen. Dat het terug zo'n mooi naaijaar mag worden, maar dan met als surplusje dat het voor jou ook zo aanvoelt. <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrouw naar mijn hart, meer kan en moet ik niet zeggen!
      <3

      Verwijderen
  16. Wow seg, zo'n erelijst! Je bent inderdaad druk bezig geweest! Jammer genoeg kan ik je geen tips geven, hier blijft de stoffenkast maar aandikken, terwijl ik me ook al een tijd voorneem om niks meer bij te kopen. Ik krijg het zelfs niet over mijn hart om een te-verkopen-stapel te maken, hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik denk dat jij het voorbije jaar mijn inspiratie bent geweest om in 17 ook dat extra regeltje te installeren. En vooral desabonneren van nieuwsbrieven en uit de buurt van stoffenwinkels blijven. Ik ben een hamsteraar. Kan je geloven dat die kinderen pyjama's kregen in stofjes die waarschijnlijk vintage zijn in webshop-termen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho, die kinderen weten dat zelf niet én het zijn prachtige stofjes. Neh. En jij werkte flink met voorraad!
      Voor de rest <3 en véél courage. Euh... succes bedoel ik uiteraard!
      --je kunt een van de eerste dagen van het nieuwe jaar post verwachten van me!--

      Verwijderen
    2. Haha! Er gingen een paar stukken stof uit omdat ze anders uit die print groeien, maar er liggen er nog zo veel...

      Verwijderen
  18. Nu ga ik je toch weer zot noemen ;-) Zo veel! Wauw! En allemaal even schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. euhm, amaai, dat is een hele collectie die jij bij elkaar naaide zeg :-) en ik ken dat van die stoffen... hoe je dat oplost, I have no idea... ik verkocht op 2ND hand (made) maar als ik naar mijn kast kijk zie je dat eigenlijk niet echt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag je stapel en moest even slikken ;). En toen negeerde ik vrolijk mijn bak!

      Verwijderen
  20. Ongelooflijk! Wat een productie! En alles even netjesafgewerkt. Ik had ook een jaar waarin m'n lijf niet altijd meewerkte en dat is duidelijk te merken in mijn output. Qua stoffen merk ik dat mijn voorraad niet helemaal aansluit bij wat ik gebruik, dus helaas toch nog veel gekocht dit jaar. Ik ga t volgend jaar ook eens bijhouden! Op een gezond 2017!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op een gezond 2017!
      Die voorraad, ik denk dat dat bij veel mensen zo is... dat zijn dingen die je meezeult uit het verleden, en ondertussen is je smaak verandert en heb je nood aan andere dingen.

      Verwijderen
  21. Waaauwieee!! Wat een prachtig overzichtje en dan staat alles verre van allemaal op de foto dus zoveel moois nog die de overzichtsfoto's niet haalden... wat een leuk idee om dat zo bij te houden. Ga ik ook es proberen. Dit jaar heb ik me goed kunnen inhouden van stoffen te kopen, veel mandjes gevuld maar gelukkig ook weer veel mandjes weggeklikt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind ook dat ik me redelijk kon inhouden... zolang ik uit de buurt van webshops en winkels blijf #schaterlach.
      Dat overzicht kan ik je alleen maar aanraden, ik word er instant vrolijk van!

      Verwijderen
  22. Wat een werk heb je geleverd dit jaar!!!! Ook al zou ik alles bijhouden ik scoorde nog niet 1/4 de... wanneer zet je de deuren van je stoffenwinkeltje open? Ik ben zeker kandidaat want jij hebt veel te leuke stofjes... daarmee helpen wil ik altijd!!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet je te vinden!
      Er zitten nog wel enkele plezante babydingetjes bij #hinthint

      Verwijderen
  23. Color me impressed!
    Ik zie er veel van passeren op de blog, maar ik ben toch wel geweldig onder de indruk van de hoeveelheid maaksels.
    In je hoofd meer naaitijd (en zeg maar gerust naai-goesting) hebben dan in werkelijkheid : klinkt bekend.

    Je inspireerde mij met je in-uit tot wat meer terughoudendheid in het bestellen van stofjes. Ik mijd stoffenwinkels en stoffenspektakels zo veel mogelijk. Ik heb de tel niet bijgehouden, maar ik vind dat dat flink geweest ben. Ik ben bij voorbeeld ein-de-lijk mijn bambiblauwe panelen aan het verwerken.
    Ik ben er wel in geslaagd om een aantal dingen te maken met andere stofjes die al lang in de kast liggen en met "restjes" ipv nieuwe te kopen. De restjes zijn ook een hopeloze zaak... Ik heb ze nu gesorteerd en mooi opgevouwen, ook naar uw lichtend voorbeeld (zie je inspireert me dus echt he). Ik ga er wel in kijken voor ik zomaar nieuwe stof bestel voor een klein detailka tegenwoordig.
    Misschien is het een goed idee om wat lijntjes aan mijn blogposts toe te voegen om mezelf te controleren. ;-)

    Ik heb me ook voorgenomen om al mijn patronen eindelijk eens te gebruiken. De boeken en magazines die niet ten volle benut worden, zijn nog enigszins te verantwoorden. Je kan ze toch moeilijk ALLE PATRONEN uit een boek gaan maken. Daar is het streefdoel ten minste één per boek. Maar de specifiek aangekochte patronen die nog niet eens tot het "print het eens uit"-stadium geraakt zijn ... het is niet te doen. Doe vooral mee aan de "gebruik je patronen"-uitdaging, dan is de schop onder mijn kont nog wat groter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt allemaal kei flink!
      Mijn restjes pakte ik een tijdje terug aan... ik sorteerde mijn koffer, werd warempel helemaal week vanbinnen (al die maaksels passeerden weer voor mijn ogen) en deed de koffer terug dicht. Al wat ik mezelf niet meer zag gebruiken, ging in een doos richting vriendin die er een weeshuis mee helpt. En wat overblijft, daar word ik blij van. Win win dus!
      En je patronen... euh klinkt bekend, wie weet doe ik wel mee!

      Verwijderen
    2. Dat "week worden vanbinnen" ken ik. Ik heb laatst restjes van het eerste jurkje dat ik maakte mijn dochter gebruikt voor een beer. Daarom houden we die ministukjes ook bij he: emokipgedrag is typisch voor naaiende mama's.

      Ik heb mijn goede voornemens online gegooid. Bij jou hielp het als sociale controle, dus wie weet hou ik er mee ook wat beter aan.
      Alvast een gelukkig nieuwjaar!

      Verwijderen
  24. Hah! Ik was net begonnen om aan de hand van jouw blog een soort van registratiesysteem in mijn bullet journal bij te houden. Wat ik naaide, hoeveel stof ik kocht, wat ik verwerk,... Ik herken het probleem dat de naaitijd in mijn hoofd zoveel meer is als de naaitijd in het echt. Fat stomme, sputterende lijf speelt me hier ook ferm parten en ik probeer dus minder te moeten van mezelf. Loslaten, dat maken waar ik zin in heb en wanneer ik er zin in heb. Mijn grootste voornemen is dan ook om in 2017 mezelf weer wat meer me-time te gunnen. Zowel om te rusten als om te hobby'en.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bullet journal... nog zoiets wat ik leuk vind maar niet aan durf te beginnen - ik zou daar weer in doorslaan, ik ken mezelf! Mijn excell does the trick, en die geeft me nog grafiekjes en zo <3
      Die naaitijd in ons hoofd en ons lijf hé... ik vervloekte 2016 al vaak. Echt. Serieus vervloeken. Maar ik leerde ook ongelooflijk veel dit jaar. Loslaten onder andere. En minder moeten. Véél minder moeten. En kiezen en geen spijt hebben van alles 'wat afvalt' of waar ik niet voor kan kiezen. En keihard op mijn bek gaan, dat ook. Maar als ik de stand van het lijf opmaak, op vandaag en op een jaar geleden, dan durf ik zeggen dat ik over het algemeen een stapje in de goede richting heb gezet. Echternach-gewijs en zo, maar toch, een kleintje vooruit. Dus dat wens ik je ook toe, dat het voor jou volgend jaar ook eentje vooruit mag gaan - meer ook, maar dat klinkt al weer te veel als willen en moeten, en daar doen we niet meer aan mee in 2017 ;). <3

      Verwijderen
    2. Dat bullet journal houdt hier weinig in. Het is eigenlijk een boekje waar ik mijn hersenspinsel orden. Alles door elkaar. Ik kan het netter doen, maar dat wil ik mezelf niet opleggen. Vervloeken, dat ken ik... Doe ik ook, maar ik leerde ook veel los te laten. Kiezen wat IK wil, niet wat ik denk dat anderen van me willen. Ook kiezen met m'n eigen gezondheid en gezin als parameter en dat sociale leven bouwen we wel weer wat meer uit als we wat meer energie hebben. Later zullen we deze periode wellicht als keerpunt gaan zien. Nu is dat voor mij soms 'of moeilijk, maar ik ben er wel van overtuigd dat het goed komt... Met tijd en boterhammen... ;-)

      Verwijderen
  25. wat een mooie collectie naaisels voor een 'niet-zo-productief' jaar, ik ben dus heel benieuwd wat jij in een topjaar maakt ;-).
    hier probeer ik volgend jaar om 3 uit, 2 in te doen, dit jaar deed ik van 1 in 1 uit en ga ik eindigen op net iets meer gekocht dan opgenaaid (als de soft cactusjes volgend jaar pas geleverd worden en ik nog een beetje naai) al denk ik dat die 3uit 2 in wel moeilijker zal worden ;-)
    veel succes nog in ieder geval

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, die Soft Cactusjes, ik snap je! Ze zijn vanaf morgen te koop vrees ik, misschien even wachten met ze aan te klikken?
      Véél succes met de 3uit2in, dat zal je lukken!

      Verwijderen
    2. Ik denk dat ik ze gewoon pas volgende week ga ophalen maar morgen al bestel 😉

      Verwijderen
  26. Indrukwekkend! Ik kijk er met verbazing naar. Voor 2017 hoop ik mezelf meer naaitijd te kunnen toe-eigenen om eindelijk mijn gigantische stoffenvoorraad te verslinden. Maar ik zal wellicht nooit jouw naaitempo kunnen evenaren. ;0)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat naaitempo van mij #schaterlach
      Door mijn lijf heb ik mijn meeste andere activiteiten en bijna alles buitenshuis moeten schrappen. Naaien is zowat een van de enige dingen waarvan ik dat vertikte. Als alle andere dingen wegvallen, krijg je natuurlijk zowieso "meer tijd". En ik blijf erbij, dat naaien kun je in wel honderd stukjes en beetjes trekken/verdelen, dat gaat met veel andere dingen niet. Probeer maar eens een tekst te kalligraferen als je na elke twee regels moet stoppen ;)

      Verwijderen
  27. Moh how zeg! :D Dat uw machientje nog niet begint te roken van snelheid, is een wonder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig genoeg staat dat machientje meer aan de kant dan me lief is #schaterlach

      Verwijderen
  28. Wauw wat een lijst, wat een overzicht en wat heb jij veel moois gemaakt! Daar mag je trots op zijn :).
    Mijn overzicht moet ik nog maken. Voor mijn gevoel startte ik het jaar weinig creatief, maar hen de laatste weken heel veel genaaid. Heb mijn naaizin weer terug en daar ben ik heel blij mee. Volgend jaarga ik ook maar eensde lappenstand van zaken bij houden. Mijn privé kast is overvol. Niet shoppen is onmogelijk met mijn atelier in mijn eigen shop. .. maar het doel om direct de stof te verwerken die echt van de rol af moet is wel een mooie en zou moeten kunnen lukken. ... toch?
    Fijne jaarwisseling en op naar een gezond en vooral ook creatief 2017!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Ja! Je doel klinkt als muziek in de oren! Veel succes ermee en geniet van wat je lief is de komende dagen!

      Verwijderen
  29. Jouw "extra regeltje" spoorde mij aan om dat ook eens te beginnen bijhouden - alleen weet ik niet zeker of ik het wel echt consequent deed, al zal het wel zo ongeveer kloppen. Ik kom in de verste verten niet aan jouw "uit"-aantal, maar bon, uiteindelijk ben ik toch ook wel content van wat ik ervan aan het bakken ben!

    Enne, grote bewondering voor al het moois dat jij produceert, mét tegensputterend lijf, ik vind dat echt ongelooflijk, en vraag me wel eens af of jij echt niet, stiekem, een paar uur meer in elke dag hebt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent vreed goed bezig, zag ik laatst!
      En die uren van mij... wacht maar tot je ziet wat ik gelezen heb, het afgelopen jaar. Niet slapen geeft je héél wat extra uren op een dag, maar ik denk niet dat dat de uren zijn die jij bedoelt of die ik je toewens #schaterlach

      Verwijderen
  30. In het voorjaar heb ik vaak van mijn voorraad gebruikt. Tot ik tot de conclusie kwam dat ik amper nog tricots met een print had liggen. Dat heb ik dan weer stevig aangevuld. Maar ik ben heel kieskeurig dus op zich cava nog. Wel tevreden van wat er ligt. Ik hamster vooral veel stofresten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die stofresten... dat deed ik ook, ooit! Maar een tijd terug besliste ik 'tot hier en niet verder'; als mijn restjeskoffer niet dicht kan, dan moet ik die verwerken of weggeven. En dat werkt wel voor mij.
      Tricots met print, daar heb ik er niet veel van. Ze groeien daar véél te snel uit als je dat niet onmiddellijk verwerkt ;).

      Verwijderen
  31. Indrukwekkend! Hoe jij zoveel mooie stuks tevoorschijn kunt toveren. Fantastisch! Ik ben iemand van de orde van de hamsteraars. De correlatie verwerking vs inkopen liep sowieso al een beetje scheef, maar nu ik een andere job heb zit het helemaal fout. Ik weiger te beseffen dat ik helemaal geen naaitijd meer heb :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Geïnspireerd door jou ben ik begin 2016 begonnen met mijn stoffenvoorraad te verwerken. Dat mijn kindjes groter worden en meer hun stijl beginnen krijgen, is een extra aansporing. Nu al die patronen nog een keer maken. Mijn favoriete schatermoment van 2016 was trouwens stofvoorraad gerelateerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwijg me van stofvoorraad en schatermomenten, ik kreeg hier ook ooit eens zo een moment voor de kiezen ;). Maar plezant zeg, dat ik je kon inspireren!

      Verwijderen
  33. Bij mij staat de teller op 134 gekocht, bijna 152 verwerkt. Dus zeker niet zo goed als jij, maar ik blijf wel mijn best doen. Bij mij deden vooral het Black Friday mij de nek om, en de vele webshopeigenaars die ik persoonlijk leerde kennen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow! Wat deed jij je best met stof verwerken - #schaterlach, ook met kopen, maar dat snap ik helemaal. Ik ken ondertussen ook wat webshopeigenaars, maar ik heb meer en meer een voorkeur voor bakstenen winkels. Aangezien ik nogal in een uithoek woon waar ik toch een eindje moet rijden, valt dat dus mee. Maar MonDepot, dàt is waarlijks mijn allergrootste klikzonde #schaterlach.

      Verwijderen
  34. Ik sta perplex bij zoveel georganiseerdheid. Wat ik hierboven herken zijn de stapels waar ik geen afscheid van kan nemen en dat van die correlatie tijd - werkelijkheid. Dat zegt al veel over mijn "ijzeren" karakter zekerst?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, gij komt niet in aanmerking om mijn nieuwste rolmodel te worden, sorry #schaterlach.
      En georganiseerdheid, schoon woord voor een excell lijstje die dat allemaal netjes optelt voor mij!

      Verwijderen
  35. Ik heb veel minder genaaid als jij,maakt ook niet uit,hé want ik naai vooral voor mezelf ;-) En ik heb weinig met cijfers,geen idee dus hoeveel stofjes ik heb maar lang niet zoveel.Jammer dat je zo ver woont want anders kwam ik eens shoppen in jouw voorraad ;-) Toch super dat je ondanks je mindere gezondheid dit allemaal bij elkaar naaide!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schrok er zelf van, ik had het helemaal niet verwacht!
      En het gaat niet om veel of niet veel, het gaat om plezier hebben in het naaien, niet? Ik heb dan ook nog twee erg snelgroeiende mormeltjes in huis, dat maakt een groot verschil uit!

      Verwijderen
  36. Wat een tof naai-overzicht! Schoon om te zien, dat.
    Ik heb een redelijk sterk karakter als het op stoffen kopen aankomt. Het zal aan mijn spaarzame aard liggen, maar ik koop niet snel iets als ik niet weet wat ik ermee ga aanvangen. Tenzij het dikke vette solden zijn of zo :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.