Het jaar van de vent

donderdag 1 december 2016

Hoe ik het ook draai of keer, meneer Khadetjes kwam behoorlijk berooid uit het jaaroverzicht. Niet dat ik bewust aan voornemens doe - daar veeg ik veel te snel mijn voeten aan, ik ben niet zo'n volhoudertje op dat vlak - maar ik dacht toch "dat moet beter kunnen". Ondertussen maakte ik al enkele tshirts en een hemd - deze haalden mijn virtuele archief niet, maar op mijn communiezieltje, ze liggen in zijn kast én worden gedragen - en zette ik een mini bandwerkje op de planning, eentje-is-geentje-madam-als-ik-ben.

437-02
437-03

Aangezien herenhemden in mijn hoofd niet gelinkt zijn aan bandwerkjes, deed ik een beroep op haar eerste mannenpatroon; de Billie voor heren. Ik zei het al eerder, maar ik herhaal het nog eens... dat naait net hetzelfde als een tshirt voor de khadetjeszoon, alleen komt er wat extra lengte bij. Nauwelijks extra werk dus dames, ik zal het maar even bruutweg zeggen, ga aan de slag voor die wederhelften, lieven, venten of-hoe-je-die-ook-aanspreekt. Of vriendin, zo je wil, want die tshirts, die zitten mij even goed!

438-01 438-04
438-05
439-01
439-02

Dossier gemaakt: Met meneer Khadetjes is het altijd van hetzelfde, ik meet die mens op en kom uit op een maat die een halve kilometer te groot is - aangezien dat een zich herhalend patroon is, ben ik er zeker dat dit aan mijn opmeetkunsten te wijten is. Deze keer pakte ik het iets slimmer aan, ik mat een goed zittend gekocht exemplaar - tshirt, niet de vent #flauw - op en vergeleek met het patroon. Zo kwam ik uit op maat 46 - stiekem lach ik hier eens mee; als meneer Khadetjes nog magerder wordt, kan ik hem in de tienermaat hullen #schaterlach. In plaats van de hele stapel te knippen, maakte ik 1 tshirt, liet het hem dragen - negeerde de vele rologen omwille van enkele rondzwervende speldjes tijdens het passen - en startte daarna het bandwerkje op. Met links en rechts wat andere details, anders is er voor mij ook nog weinig pret aan. Zo komt de teller op zeven stuks voor meneer Khadetjes, en er komt nog, een onverhoopt succes, als je 't mij vraagt! Allé hup, wie doet mee?

439-03





Stof in 2016: 35 in  - 140 uit  (17 gekocht&verwerkt - 3 gerecycleerd)  - #1in4uit

40 opmerkingen:

  1. Tof! En als ik terug naaitijd heb doe ik mee!
    Maar zeg eens: hoe krijg jij je hals zo netjes? Op t-shirt 1 bvb. Dat lijkt me tricot, en geen boordstof, toch? De laatste keer had mijn halsje lubber-neigingen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte enkel bij het laatste tshirt tricot (omdat ik daar écht geen juiste kleur boordstof vond), de anderen zijn boordstof omdat ik daar liever mee werk. Verder geen tips vrees ik... ik stik 1 kant op mijn thsirt, lijm de andere kant pseudo biaisgewijs vast en bevestig met een tweelingsstiksel.

      Verwijderen
    2. Lijm? Dat moet ge mij eens uitleggen zenne...
      En dat tweelingstiksel, bij mij is dat tussen de 2 stiksel precies een rups of het breekt keirap bij het aan en uittrekken. Maar ik ben belange u nog niet eh mevrouw Khadetjes :-)

      Verwijderen
    3. Voor luiewijventrucs moet je hier zijn... ik hou van netjes afgewerkt vanbinnen, maar biaisgewijs vind ik zo'n gedoe en al snel te dik. Dus boordstof tot een tunnel (normaal), maar in plaats van dat in twee te vouwen en dat er zo aan te zetten, laat ik het zo en stik ik de tunnel aan de hals vast (goed op goed). Dan vouw ik de rand van mijn boordstof tot net over het stiksel aan de binnenzijde (je maakt je boord én stopt het stiksel weg). Om dat netjes te kunnen stikken, moet je zo ongeveer een miljoen speldjes gebruiken en dan nog kan dat verschuiven. Dus gebruik ik mijn lijmstift (dat paarse ding van Prym met knalgele vulling) om dat vast te lijmen. Even goed aandrukken en vast stikken #snel #lui én #schoonafgewerkt

      @Sandy; je spanning lager zetten kan al eens helpen. Zelf was ik het beu en trakteerde ik mezelf op een coverlock #veredeldetweelingnaald

      Verwijderen
    4. - Paarse lijmstift Prym
      staat op het boodschappenlijstje,
      merci khadetjes!

      Verwijderen
  2. Wat en mooie Billies! Dat bandwerk staat hier al zo lang op de
    Planning maar het komt er maar niet van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Ik zweeg in alle talen... maar het duurde toch wel twee maanden voor alles afgewerkt was #zucht. Onnozel, ik weet het, het was alles samen nog geen half uur werk. Maar kijk, het belangrijkste is dat ze af zijn én dat meneer Khadetjes content is.

      Verwijderen
  3. topwijf gij! Zo zorg dragen van uw vent :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach. Juist daarom dat ik nog steeds negeer dat die mens eigenlijk graag eens een broek op maat zou hebben ;)

      Verwijderen
    2. Dat negeer ik dus ook 😉 clubje oprichten?

      Verwijderen
    3. Het is hier moeilijk te volharden in boosheid... om de twee weken komt iemand aan mijn tafel zitten die de afgelopen maanden waarschijnlijk al drie/vier herenbroeken stikte. Nog even en ik bezwijk #schaterlach

      Verwijderen
  4. Echt toffe stofjes voor jouw Billies! Dat vind ik het moeilijkste bij mannenmaaksels, een stof vinden die hij wil dragen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Dat vind ik ook het moeilijkste aan mannengerief; de juiste stof vinden.

      Verwijderen
  5. Ge kunt bijna een heel bedrijf in gang steken gij met uw bandwerk, 7 begod... Ik raak al niet meer aan één afgewerkt stuk momenteel. Beetje (veel) last van de herfstdip...
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier geen herfstdip, wel een lijfdip #again. Deze lagen al maanden (letterlijk) te wachten op de laatste stiksels. Maar nu had ik het ermee gehad; ze moesten af. Punt. Zo soms kan ik dat wel eens hebben ;)

      Verwijderen
  6. Amai, 7 in één klap! Sjiek :) Ik wil mij graag eens aan de Theo voor mannen wagen, maar voorlopig niet in bandwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whoooooo, nu maakte ik er 'slechts' vier, de andere drie, die zijn van toen het ooit, lang geleden nog eens warm was ;). En een Theo, die zou ik nu ook niet in bandwerk maken #schaterlach.

      Verwijderen
  7. Keischoon, echt! Ze zien eruit alsof ze uit een echte winkel komen zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Altijd fijn als maaksels er winkelwaardig uitzien ♥

      Verwijderen
  8. Prachtig! Dat bovenste stofje werd hier ook omgetoverd in een billie voor de man 😉. Waar kocht je dat onderste stofje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt uit de kast vrees ik... écht geen idee meer waar ik het kocht - dus wellicht is het op die plek ook uitverkocht. Het is er eentje van i got stripes, dat weet ik wel nog, misschien helpt dat in je zoektocht?

      Verwijderen
    2. Thanks. Ik vond dit weekend toevallig een stofje dat er wat op leek bij de stoffenmadam, hoera voor mannen stofjes

      Verwijderen
  9. Super gerief! Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de laatste want deze heeft een ronde hals en raglan!!
    De uitleg van je halsafwerking heb ik ongeveer 'aandachtig' gelezen ... maar ik zou zo durven vragen om een foto-tuto want ik snap er niet zo veel van (bloos).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe ik - er liggen nog wat sweaters geknipt voor zoonlief! En geloof me, het is véél makkelijker dan het klinkt.

      Verwijderen
  10. Amai, zo'n smal geval, die vent van u. En tof dat hij zo'n toffe printjes draagt! Ik maakte deze zomer ook een Billie voor de man des huizes, maar het moest een effen exemplaar zonder foliekes zijn, hélemaal in hetzelfde stofje. Maar die hals in tricot i.p.v. boordstof, daar heb ik mee zitten foefelen, om dan uiteindelijk dan maar rekbare biais te gebruiken. #foert ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groot gelijk!
      Meneer Khadetjes is behoorlijk makkelijk op dat gebied, ik kies en maak en zolang ik het niet te bont maak is het allemaal dik in orde #ikklapinmijnhandjes

      Verwijderen
  11. Zeven? Amaai... ik denk dat ik eerst maar eens voor een klein manneke probeer... want ik heb nog altijd schrik van die halsbiezekes. Mijnheer Khadetjes is met zijn gat in de boter gevallen met zo'n madam!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als jij zit te foefelen met van die mini halsbiezekes, dan ga je aan mij denken... wedden? Met dat gat in de boter, dat weet ik zo nog niet, ik kan ook best mijn kuren hebben #schaterlach.

      Verwijderen
  12. Meedoen met het jaar van de vent in 2016 gaat me niet meer lukken. Te veel nog niet doorgestreepte dingen op de lijst. Mss krijgt hij in 2017 dan wel meer zelfgemaakts...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen kat die zegt dat uw jaar niet in december kan beginnen hé ;). Eigenlijk zou ik meer voor hem moeten naaien, hij apprecieert het meer en kan er zo'n tig keer langer in dan de Khadetjes!

      Verwijderen
  13. Zalig! Ik ben vooral fan van van de stof van die derde Billie. Top gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jawadde! Ik hàààt bandwerk in elke mogelijke vorm en Broer haat printjes. Dat spaart mij dus heel wat werk uit. Hoewel, nu ik dit zie... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bwo, eens ik op dreef ben, vind ik dat niet zo erg, zo'n bandwerkje. Het valt eigenlijk goed mee én je hebt onmiddellijk véél resultaat #schaterlach. Maar nu heb ik het ook wel even gehad met Billies maken ;)

      Verwijderen
  15. Heel leuk! En om ter mooiste mannen-prints! Voorlopig rolt de man zelf nog met zijn ogen als ik voorstel om iets te maken, dus 't zal niet voor direct zijn… De afwerking van jouw hals houd ik wel in het achterhoofd, als alternatief voor mijn versie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Meneer Khadetjes is met zijn gat in de boter gevallen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.