Om het af te leren

donderdag 15 december 2016

Ik beloofde jullie een mini hoe-te-doen, dus moest ik nog wel een exemplaar maken. Toen dacht ik aan iemand met een groot hart, die er ook eentje 'verdiende'. En aangezien oma Khadetjes met het exemplaar ging lopen dat ik stiekem voor mezelf gereserveerd had, 'moest' ik er wel nog eentje maken. Dat klinkt allemaal zoveel positiever dan een 'stiekem ben ik misschien ietwat verslaafd', niet?

442-02
442-03
442-04
442-05

Ik maakte nog twee Khadetjesversies van Wallet project #17, aangepast in de hoogte en in de diepte en links en rechts wat extra's - op de allerlaatste foto zie je achteraan een exemplaar met de originele afmetingen, die ervoor zijn er met aangepaste afmetingen.
Het gouden kurkexemplaar hield ik bewust sober, het materiaal is zo mooi dat te veel krullen en frullen niet tot hun recht komen. Enkel een 'flap' en binnenin een knalaccentje dat hopelijk voor een glimlach zorgt. De binnenafwerking van de flap knipte ik tegen de richting van het kurk in omdat ik het rafelrandje graag wou verwerken. Tegen cadeautjes die je zomaar krijgt zeg ik zelden nee.

443-08
443-01
443-02
443-03
443-04
443-05
443-06
443-07

Voor mijn eigen exemplaar ging ik all the way; de flap werd nog wat aangepast waardoor er achteraan ruimte gemaakt werd voor een ritsvakje. Niet voor je hele hebben en houden, maar eentje om dingen in te stoppen die je vaak nodig hebt. Ik sneed het leer op een iets andere manier door en bekwam zo in eenzelfde beweging een flapje dat de trekker bedekt. Aan de voorzijde van de flap kreeg een origamibeest een plekje. Kwestie van mijn snijvaardigheden nog wat te oefenen - #schaterlach want wat vind ik dat een rotklusje, dingen uitsnijden met de hand.
Bij de grote vakken knipte ik een extra exemplaar zodat ik iets meer vakjes heb - soms ben ik erg georganiseerd, of dat denk ik toch graag - en stikte dat gewoon tussen de andere vakken in. Zowel bij de kaartvakjes als bij het biljettenvak knipte ik een uitsparing om makkelijk het juiste vak te pakken te krijgen.
Een aantal 'achterkanten' van het kurkleer vind ik iets minder mooi om op te kijken, vandaar mijn experiment met voering. Het kost wat extra moeite om het deze manier af te werken, en ik ben er nog niet helemaal uit of het die moeite wel waard is... eentje om verder over na te denken. Vertel mij eens, wie ging ook al met het patroon aan de slag?

443-09
Patroon: Wallet project #17 van Compagnie M met een Khadetjestoets - Gebruikte materiaal van achter naar voor:
Kurkleer Mintgroen gecombineerd met zwart - Kurkleer donkerblauw - Oudroze vilt gecombineerd met zeefdruk
(Lotte Martens) - Kurkleer Bamboo met goud - Kurkleer Croco ivoor - En nu is mijn voorraad kurkleer relatief
uitgeput, dat zal niet verbazen zeker? #schaterlach






Stof in 2016: 37 in  - 147 uit  (17 gekocht&verwerkt - 3 gerecycleerd)  - #1in3uit

47 opmerkingen:

  1. Jouw versies vind ik echt heel mooi! (werpt intussen blik op versleten portemonnee en denkt 'waar haal ik nog eens wat extra naaitijd?')

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien moet je die extra tijd niet zover zoeken; dit is een één avond project :). En dank je wel!

      Verwijderen
  2. OMG!!! Om jaloers op te worden! Zo schoon ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allemaal boenk erop !
    Ben je het al afgeleerd ? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Hmm, er zweven nog zoveel dingen door mijn hoofd. Maar de eerstvolgende naaitijd is voor een ander project!

      Verwijderen
  4. Super mooi ,lief om de mini how to do te delen .zeker van dat er hier en daar weer wat bandwerkjes zullen opborrelen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wauw, hoe doe je dat toch?! Je stikt en verzint ze sneller dan ik ze zou kunnen bedenken. Straf en superschoon. Voor ik er ooit eentje zelf maak, kom ik hier nog eens uitgebreid snuffelen en snuisteren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd welkom!
      En het is er een per avond, ik doe niet aan tovenarij of zo #schaterlach. Maar het zijn aanverwanten aan tassen, en dan durft mijn hoofd wel al eens op hol slaan.

      Verwijderen
  6. Oh die met dat origami beest erop! 💕 Super mooi exemplaar, weeral.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, ik sneed daar eigenlijk wat verkeerd. Maar daar doen we niet moeilijk over ;)

      Verwijderen
    2. Nee daar doen we inderdaad niet moeilijk over ;-)

      Verwijderen
  7. Amai sarah!!! Hoe jij hier tovert met een patroon?!! Straf...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, dat ideetje met het stof had ik dus ook voor een volgende portefeuille ;-) Waar jij al je ideeën,aanpassingen, tijd en energie vandaan haalt blijft mij toch een mysterie.
    Maar ik ben zo blij dat het je allemaal lukt, jij verdient die momenten alleen al voor het feit dat je zo'n lieve, optimistische dame bent. Dikke zoen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ♥♥ Het gaat met veel werken voorzichtig de goede kant uit met het lijf, maar dat durf ik niet al te luid te zeggen. De eerste was de moeilijkste, al de rest is spielerei ;)

      Verwijderen
  9. Alle kurkleerliefde ten spijt, blijf ik nog het meeste fan van de vilten versie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om de een of andere reden is die mijn minst favoriete versie... ze is mooi, ja, maar jammer genoeg niet echt bruikbaar voor elke dag vrees ik. Het is ook nog even afwachten of die duurzaam gaat zijn.

      Verwijderen
  10. Wauwie voor de portefeuilles en hartjes voor het origamibeest!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nr 1 en 2 prachtig heel mooi de andere ook maar naar deze gaat mijn voorkeur... echt goed gedaan... verkoop jij die?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn je te zien passeren ♥! Ik heb amper voldoende tijd om alles te maken wat ik graag zou willen, dus ik naai niet voor anderen of ik verkoop geen spullen. Het patroon is wèl goed te doen, misschien kun je het zelf eens proberen?

      Verwijderen
    2. Dank je wel ... ik lees heel dikwijls mee maar doe niet altijd een bericht x

      Verwijderen
  12. Bewonderende zucht van mij nu ;-) We zouden eens moeten ruilen, hè, een breiwerkje voor een wallet :-) Mooie versies hoor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe mooi is dit, zeg! Nog nooit zo'n mooie portefeuille gezien als die met het origamibeest op!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik ben er al in geslaagd het patroon en een setje te kopen in die tijd dat jij er zo'n honderd maakte :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dan ook geen peutermens meer in huis, dat scheelt toch! ;)

      Verwijderen
  15. Ongelooflijk!! Ik zit hier met open mond te lezen en denk bij mezelf: 'gisteren pas zag ik die schone portemonnees passeren. En nu alweer?!?!' Ge zijt een straf madam!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach
      Lieverd, je moet écht eens naar de data kijken ;)

      Verwijderen
  16. Gij zijt toch een straffe...
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Helemaal de moeite waard vind ik, die ruitjesvoering maakt het echt af! Tijdens het bekijken van de foto's dacht ik: "oh, ik hoop écht dat ze die crocoleren voor zichzelf reserveerde" Blij om te lezen dat dat ook effectief zo is, want jij verdient die pracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Reacties
    1. Kijk, ik wist gewoon dat jij me ging verstaan #schaterlach

      Verwijderen
  19. De voering om de binnenkant van het krukleer te verdoezelen viel mij meteen op en vind ik persoonlijk heel geslaagd. Je hebt een heleboel leuke versies bij elkaar genaaid. Mijn to do lijstje wordt met de minuut groter. Ik ben nog op zoek naar een (web)shop waar ik wat extra tijd kan kopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij sommige soorten kurkleer stoort het me niet, maar bij andere vind ik de achterkant iets minder plezant om op te kijken :).
      Enne... als je die webshop gevonden hebt, mag je het mij ook altijd laten weten!

      Verwijderen
  20. ik ga der mij van de weekend ook is aanzette... aan eentje wel te verstaan ... t is dak maar één soort stof heb dat in aanmerking komt in feite :-)
    maar uw exemplaren zijn gewoonweg prachtig jong!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrouw, ik kan moeilijk geloven dat jij in héél uw voorraad maar 1 stofje hebt dat hiervoor geschikt zou zijn. Maar allé, ik ben al benieuwd!

      Verwijderen
  21. Oh man, zo schoon dat ik er week van word.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik hoop dat je 't niet snel afleert, dat zou echt zonde zijn! Zo mooi alweer...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wauw mooi! Da zou ik ook graag krijgen hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Net mijn eerste exemplaar tas van kurkleer gemaakt, zie nu jou Wallets voorbij komen. Mijn ogen vallen bijna uit mijn hoofd! Wat een gave exemplaren. En laat ik nu die crocokurk leer meebesteld hebben.... Me toch eens verdiepen in die Wallet #17. Misschien een leuk kerkvakantie project ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kurkleer naait héérlijk #vindiktoch
      Volgens mij ga jij een fijne kerstvakantie tegemoet!

      Verwijderen
  25. Waar blijft ge het toch halen?! Weer pareltjes!
    Knap voeringstofje.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Zo mooi! Ik vind juut versies super tof, dat ritsje achteraan al helemaal! Boenk erop, als je 't mij vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik kocht jouw pakketje voor zo een kurkleren tasje te maken op de stoffenbeurs . Heb ik genoeg kurkleer om deze versie te maken? En waar vind ik de klemmetjes om het kurkleer te fixeren op mekaar, voor je kan naaien.
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Christine... het zal wel een pakketje van iemand anders zijn want zelf verkoop ik niets :). Ik vroeg het even na, met het pakket van K-bas heb je normaal voldoende om er ook nog de flap uit te halen. Misschien voor alle veiligheid eerst al je patroondelen knippen en pas daarna de flap?
      De klemmetjes (wonderclips) zijn een aanrader, tegenwoordig kun je ze in de meeste naaiwinkels wel vinden (hier dus ook: http://www.k-bas.be/k-bas-wonderclips.html)
      Veel succes!

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.